Programplaner og emneplaner - Student
FK2100 Learning and Assessment in Physical Education Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og vurdering i kroppsøving
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS1500, ITPE1500, ADTE1500, LO149A, LO149D og LO149I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer i kroppsøving
- har kunnskap om ulike læringsteorier som er relevante for undervisning
- kan gjøre rede for et utvalg motivasjonsteorier og diskutere deres relevans for undervisning og læring
- har kunnskap om den særskilte rollen kroppsøving og idrettsfag kan ha for den enkeltes personlige utvikling og evne til å skape gode relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
- kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring og legge til rette for elevenes egenvurdering
- kan benytte ball-/spillhjulet til å utvikle nye ballspillformer med formål å fremme elevers læring i kroppsøving og idrettsfag
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over profesjonsetiske dilemmaer knyttet til vurdering i kroppsøving
Content
Profesjonsfag
- Lærings- og motivasjonsteorier
-
Motorisk læring og utvikling?
- Fysisk aktiv læring
- Vurdering i kroppsøving
Praktisk-metodiske aktiviteter
- Lag-aktiviteter - utvikle nye ballspillformer
Teaching and learning methods
Det vektlegges stor grad av variasjon i undervisningsformer med utstrakt bruk studentaktive arbeidsformer som seminararbeid, workshops og ulike diskusjonsforum, og dette nært knyttet til praktisk undervisning på ulike arenaer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse på seminar.
- Studentene skal i gruppe på 2-4 utarbeide og utvikle et eget ballspill, og gjennomføre en leksjon på 60 minutter med medstudenter.
- Hver gruppe skal også levere en logg på 1200 ord +/- 10 % som innbefatter planskjemaet for økten, og begrunnelser i forbindelse med utarbeidelsen av spillet og gjennomføringen av leksjonen.
Assessment
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell mappevurdering med følgende produkter inkludert:
- Essay om lærings- og motivasjonsteori (3000 ord +/- 10 %)
- Refleksjonsnotat som dokumenterer med-studentvurdering på mappeprodukt 1 (1000 ord +/- 10 %)
- Refleksjonsnotat fra praksis (2000 ord +/- 10 %)
Deleksamen 2
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamenVed gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Mappen kan omarbeides ved ny eksamen, mens muntlig eksamen må tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 teller 49 % og deleksamen 2 teller 51 % av samlet karakter i emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Examiners
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: intern og ekstern sensor.