EPN-V2

FK1300 The Body Course description

Course name in Norwegian
Kroppen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.

    Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.

    Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.

  • Required preliminary courses

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
    • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
    • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
    • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
    • har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
    • har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
    • kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
    • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
    • kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
    • kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
    • kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
    • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
    • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
    • kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen
  • Content

    • Treningslære, anatomi og fysiologi
    • Motorikk og bevegelseslæring
    • Samfunnsvitenskapelige perspektiver på kropp
    • Vinteraktiviteter (skøyter, langrenn, alpint)
    • Individuelle aktiviteter

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
    • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
    • 80 % deltakelse på seminarer.
  • Assessment

    Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.