EPN-V2

FK1100 Children and Youth in Nature Course description

Course name in Norwegian
Barn og unge i natur og nærmiljø
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur og er en viktig del av kroppsøvingsfaget på alle trinn i grunnskolen. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen, er sentrale tema under «Barn og unge i natur og nærmiljø». Dette emnet tar også for seg kompetanse som trengs for å kunne verdsette opphold i naturen. Det legges vekt på lokale friluftstradisjoner, bruk av nærmiljøet og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Det legges også vekt på lek i natur og tilrettelegging for utvikling av motoriske ferdigheter.

En viktig kompetanse for å ferdes sikkert i naturen, er å kunne orientere seg og å kunne vurdere egen ferdighet. I undervisningen i dette emnet legges det stor vekt på bruk av kart og kompass.

Vann innbyr til begeistring, glede og aktivitet for barn og unge. Gode svømme-, selvbergings- og livredningsferdigheter vil gi eleven mulighet til å holde på med fritidsaktiviteter i, ved og på vann. Dette kan være som lek og sosialt samvær, friluftslivsaktivitet eller som mosjons- og treningsaktivitet. De som deltar i slike aktiviteter må ha kompetanse til å takle farer og uventede situasjoner som kan oppstå ved bading i sjø og vann, og ved bruk av fjæra og strandsonen.

Uteleken har vært og er en del av vår tradisjon i Norge. Studentene vil gjennom dette emne få erfaringer med lek i ulike miljø, slik at de kan inspirere og tilrettelegge for lek. Vi ønsker å gi studentene kunnskap om fenomenet lek, både lekens egenverdi og lekens nytteverdi. Barns egenstyrte lek er ofte preget av bevegelse og fantasi, hvor de glemmer både tid og sted.

Alternative bevegelsesaktiviteter gir studentene et innblikk i aktiviteter utover de tradisjonelle idrettsaktivitetene. Dette vil bidra til å gi studentene en bredere erfaring og kompetanse om hva aktivitet kan være innenfor skole, utdanning og fritid.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

Friluftsliv

Friluftslivundervisningen er knyttet opp mot en femdagerstur med vekt på sjøfriluftsliv, der livet i fjæra, mat fra sjøen og leik i naturen er sentrale temaer. Undervisningen vil også bestå av undervisning på campus og ulike dagsopplegg i nærmiljøet rundt Oslo.

Svømming og livredning

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning. Det vil bli gitt praktiske oppgaver hvor studentene prøver selvberging og livredning i sjøen, samt undervisning i basseng.

Orientering

Undervisningen består av både praktisk undervisning i nærmiljøet i Oslo og teoretisk undervisning på campus.

Alternative bevegelsesaktiviteter

Undervisningen skal gi studentene en bred og allsidig erfaring med ulike aktiviteter som for eksempel: skateboard, sparkesykkel, slakk line, parkour og frisbee.

Lek

Undervisningen introduserer studentene for ulike perspektiver på lek, både gjennom teoretiske og praktiske tilnærminger.

Teaching and learning methods

Gradert skala: A-F

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter

Assessment

Peter Håkonsen

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Bestått/ikke bestått, basert på en samlet vurdering av de tre bloggpostene.

Examiners

To interne sensorer.