Programplaner og emneplaner - Student
ENGA6100 English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I emne 1 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med utvikling av elevenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende muntlige ferdigheter på 5.-10. trinn.
Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av studentenes muntlige ferdigheter, ordforråd og faguttrykk, grunnleggende mønstre i grammatikk og fonetikk samt kunnskap om engelsk som verdensspråk, med fokus på engelsk i Norge. I dette emnet inngår arbeid med flerspråklighet som ressurs og ulike typer engelskspråklige tekster i vid forstand, bl.a. multimodale tekster.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- innsikt i ulike undervisningsmetoder og læringsstrategier, og kan identifisere forskjeller mellom dem, for å støtte elevenes språklæring i klasserommet og deres selvstendige læring utenfor klasserommet
- kunnskap om nyere forskning om undervisningsmetoder som for eksempel constructed dialogue og Reader’s Theatre for å utvikle elevenes muntlige ferdigheter
- kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- kunnskap om lesing som et steg i utviklingen av muntlige ferdigheter
- god forståelse av den nasjonale fagplanen i engelsk (LK20) og kan bruke den til å organisere språkopplæring
- kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- inngående kunnskap om grunnleggende mønstre i det engelske språkets struktur
- kunnskap om engelskspråkets status i verden og i Norge
- kunnskap om flerspråklighet som ressurs i engelskundervisning
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke målspråket muntlig i ulike situasjoner med presisjon, flyt og sammenheng
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive leseferdigheter og produktive muntlige ferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- bruke skriftlige aktiviteter som utgangspunkt for muntlige aktiviteter og omvendt
- bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- bevisstgjøre elevene i valg av muntlige læringsstrategier
- arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
-
Content
Pass / Fail
-
Teaching and learning methods
This course adopts a critical perspective of the empirical and theoretical basis for the significance of health for people as individuals and as participants in society, and will elucidate health as a means and as an end. Health can be regarded as a good in itself, but it can also be regarded as a key premise for quality of life and social participation. Looking at how health and illness are constructed through interaction between health sciences, health service actors and professions, and members of society opens for important discussions that can raise awareness within multidisciplinary and interdisciplinary fields of health sciences. The course covers the development of different views of health and illness, and places these concepts in a complex physical, psychological, and social context. The ethical and health policy challenges posed by new biomedical technology are also discussed.
-
Course requirements
None
-
Assessment
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate
- can critically assess different theories of and approaches to health and illness
- can assess the usefulness and application of multidisciplinary and interdisciplinary research into health and illness
- can assess the usefulness and application of biomedical and technological developments
Skills
The PhD candidate can
- address complex theories of health and illness and challenge established knowledge in the health sciences and in his or her own discipline and/or profession
General competence
The PhD candidate can
- identify relevant ethical and health policy issues
- present and discuss research-based knowledge of health and illness
- assess the need for new measures to promote health and prevent illness
-
Permitted exam materials and equipment
Work and teaching methods consist of lectures, seminars, and self-study. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.
-
Grading scale
None
-
Examiners
Individual home examination, to be submitted no more than two weeks after the end of the course, in which candidates discuss their own research projects from different perspectives of health and/or illness. Answer papers must consist of up to 3500 words.
-
Target group and admission
All