Programplaner og emneplaner - Student
ELI1200 Introduction to engineering and methods Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ved arbeide med emnet vil studentene få erfaring med prosjektarbeid, rapportering og bruk av faglitteratur. Studentene vil få innsyn i en ingeniørs hverdag og viktigheten av HMS.
Studentene får en innføring i problemløsing og ledelse av et leveranseprosjekt. Studentene skal utføre et elektronikk-prosjekt i grupper. Det gis grunnleggende innføring i programmering med Arduino, bruk av 3D-printer og lodding. Prosjektet presenteres i en skriftlig rapport.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har en grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv.
- kjenner grunnleggende prinsipper ved prosjektarbeid
- kjenner til prinsipper for ledelse og gjennomføring av prosjekter
- kjenner til de viktigste prinsippene innen HMS arbeid
- kjenner til hvordan fagstoff bør presenteres, skriftlig og muntlig
- har innblikk i relevante arbeidsoppgaver for en ingeniør innen elektronikk og IT
Ferdigheter
Studenten:
- kan definere en faglig relevant problemstilling
- kan gjennomføre et litteratursøk og utøve kildekritikk
- kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur
- kan skrive en faglig rapport.
- kan presentere fagstoff, muntlig og skriftlig
- har bakgrunn for å etablere og lede mindre leveranseprosjekter med krav til styring av tid, kostnader og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan jobbe i gruppe med prosjektarbeid
- kan lede et mindre leveranseprosjekt, og kan utnytte denne arbeidsformen på andre aktuelle oppgaver
- kan grunnleggende programmering og bruk av Arduino-kort
Teaching and learning methods
Det kombinerte fagemnet Fag, fagdidaktikk og didaktikk er et obligatorisk fellesemne med felles pensum. En studerer temaer og problemområder som går igjen i eller gjelder flere fags didaktikk komparativt, og i nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Sentrale temaområder er profesjonskunnskap, klasseromsforskning og læreplanteori.
Perspektivet i dette fagemnet er dessuten flerfaglig og kunnskapsteoretisk. Med flerfaglig menes det at fag, fagdidaktikk og didaktikk ses i sammenheng og relateres til relevante utdanningsvitenskapelige kontekster og praksisarenaer. Den kunnskapsteoretiske orienteringen innebærer at sentrale deler av fagemnet ligger nært opp til allmenn vitenskapsteori, men med den forskjell at det fokuseres spesielt på undervisningsfag og utdanningskontekster. Emnet er også preget av komparative tilnærminger ved at fag og fagtradisjoner i og utenfor Norge, samt over tid, ses kontrastivt.
Denne type felles fagstoff er viktig for å motvirke fragmentering og gi referansepunkter som videre forskning og fagdebatt om fagdidaktikkenes og pedagogikkens rolle i grunnopplæringen kan knytte seg til. To sentrale, gjennomgående tema er fagfeltenes nære forhold til språk, tekst og kommunikasjon samt klasserom og andre praksisfelt som studieobjekt.
Course requirements
Se opptakskrav i programplanen.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
- kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten
- kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
- kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema
Generell kompetanse
Studenten
- kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
- kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en tekst på 1800 ord +/-10 % som sammenligner sider ved forskjellige fag-/fagdidaktikktradisjoner. Eksempler på temaer for slike tekster kan være kunnskapsbegrepet, dannelsesbegrepet, literacybegrepet, læreplaner eller forskning om undervisning i forskjellige skolefag. Arbeidskravet skal bygge på et litteraturstudium der pensum står sentralt, men der også annen relevant forskningslitteratur kan trekkes inn.
Examiners
Eksamen består av en 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.