EPN-V2

ELFT2400 Introduction to control systems Course description

Course name in Norwegian
Kybernetikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

The course provides basic knowledge of systems, units and functions in process control and industrial automation.

Recommended preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppeoppgave knyttet til drama som læringsform (2-4 studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.

Required preliminary courses

In order to take the laboratory course in the course, an approved laboratory course in ELPE1300 Electric Circuits or similar qualifications.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has basic knowledge of control engineering, i.e. the student:

  • has understanding and in-depth knowledge of intuitive regulation and basic concepts in control engineering.
  • can analyse simple unit operations for control purposes.
  • understands basic principles of process simulation.
  • have a basic understanding of PID controllers and in depth knowledge of controller tuning with experimental methods and frequency response methods.
  • can develop a Bode plot and a synthesis based on analysis of the Bode plot.
  • has basic understanding of multivariable control techniques.
  • has basic understanding of multivariable systems for setting up a Kalman filter.
  • has knowledge of building automation and system design for building automation.

Skills

The student is capable of:

  • analysing systems with regard to systems design and control engineering, and automating large-scale and small-scale industrial processes
  • carrying out simple simulation work where process sections are built up of unit processes

General competence

The student:

  • has an overall, detailed understanding of the automation of industrial processes in a project-related and operations-technical perspective
  • has insight into the operation of industrial processes and how this is implemented in an efficient, financially sound manner

Content

Individuell skriftlig hjemmeeksamen knyttet til dramapedagogiske undervisningsprosesser og teaterformidling. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 4000 ord). Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Teaching and learning methods

Lectures and laboratory assignments are central in the teaching.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 4 compulsory exercises, estimated time 4 hrs each
  • 4 compulsory lab assignment estimated time 4 hrs each

Assessment

Individual written exam, 3 hours

The exam result can be appealed.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. In case an oral exam is used, the examination result cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out

Grading scale

Opptak til studiet.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
  • har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
  • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
  • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
  • kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
  • kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
  • kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
  • kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden

Course contact person

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.