EPN-V2

DTV3301 Art of oral storytelling Course description

Course name in Norwegian
Muntlig fortellerkunst
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om sentrale temaer innenfor teaterfeltet
    • har kunnskap om og kan utforske teknikker og praksiser
    • har teaterfaglig kunnskap
    • har kunnskap om kunstens plassering i samfunnet
    • har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi
    • har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og skapende prosesser

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende forskningsmetodikk gjennom eget kunstnerisk og didaktisk arbeid
    • viser evne til å strukturere og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
    • kan dokumentere og analysere eget arbeid i kunstneriske eller didaktiske sammenhenger
    • kan arbeide selvstendig, utforme, ta i bruk og evaluere resultater for videreutvikling av sceniske uttrykksformer
    • kan bruke kilder og fagstoff nyansert slik at det belyser et tema
    • kan bidra til utvikling av god kunstnerisk praksis gjennom refleksjon og utveksling av synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet.
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • kan utvikle selvstendige konsepter for teaterfeltet og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst
    • har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger og kan håndtere komplekse kunstneriske sammenhenger

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende etiske retningslinjer i håndtering av materiale, kilder og praksis
    • kan beherske og reflektere over formidlings former og teknikker
    • kan anvende dramaturgiske virkemidler i en didaktisk, kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng
    • kan anvende og formidle selvstendig teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor teaterfeltet
    • kan anvende relevant teori, og dokumentere egen kunstneriske prosess
  • Recommended preliminary courses

    Del 1 En intern sensor.

    Del 2 To interne sensorer.

    Ekstern sensur brukes jevnlig.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The student

    • is familiar with the uniqueness and history of oral storytelling
    • has basic knowledge of central artistic methods and theories in oral storytelling
    • has knowledge of narratives, forms of expression and artistic tools
    • has knowledge of the connection between processes in target groups, contemporary time and narratives
    • has knowledge of artistic practice as exploration of oral storytelling
    • is familiar with artistic research as a research method
    • has insight into relevant results from research and development work in a national and international perspective
    • Skills

    The student

    • can make their own artistic choices based on the uniqueness of oral storytelling
    • can develop and carry out storytelling performances for different target groups
    • can master relevant artistic tools through performance in oral storytelling
    • can document and discuss their own professional practice in oral storytelling and adjust this under supervision
    • can facilitate storytelling projects for specific target groups
    • can assess their own efforts as a storyteller in artistic practice
    • can develop their own storytelling practice in an artistic context
    • can use research as a basis for their own storytelling practice

    General competence

    The student

    • can plan and carry out artistic projects and assess relevant issues based on the uniqueness of oral storytelling
    • can use and evaluate artistic tools in the development of an individual artistic project
    • can reflect on and explain their own and others' artistic choices in a storytelling performance
    • can analyse, discuss and communicate their own and others' work in oral storytelling
    • can use oral storytelling as a method in a public context based on ethical and aesthetic criteria
    • can independently use forms of documentation as a basis for further discussion in oral storytelling
    • can reflect, analyse and discuss artistic choices and contribute to the development of good storytelling practice
    • can disseminate central themes from oral storytelling both in writing, orally and through relevant forms of expression
  • Content

    The programme is divided into three main areas where great importance is placed on developing the students' artistic and academic professionalism in storytelling. These areas are as follows:

    • artistic practice
    • performance
    • theory

    Compulsory work assignments are attached to each of the areas.

  • Teaching and learning methods

    Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

    Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

    Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

    Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

    Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

    Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Course requirements

    Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

    Eksamensdel 2: Alle.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er todelt:

    1. Individuell bacheloroppgave på 6000-8000 ord. (teller 40 % av endelig bestått karakter)

    2. Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter). Studenten skal ved oppsatt tidspunkt gjennomføre en individuell praktisk utøvende visning med en tydelig estetisk og/eller dramapedagogisk komponent. Studentene er tilknyttet eller tilknyttes et fagfelt/'forskningsgruppe', som skal planlegge og gjennomføre en individuell praktisk visning.

    Eksamensresultat i del 2 kan ikke påklages. Eksamensresultat i del 1 kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Gradert skala A-F.

  • Overlapping courses

    Emnet er 100% faglig overlapp med emnet ZMF1 Muntlig fortelling og DTV3100 Fortellerkunst og DTV3300 Muntlig fortellerkunst.