EPN-V2

DTV2300 Movement Theatre Course description

Course name in Norwegian
Bevegelsesteater
Study programme
Movement Theatre
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • knowledge of how to apply the methods Decision Theory, Linear Programming, Simulation, Prediction Models, and Data Mining to business decision problems.
  • knowledge of how quantitative methods and optimization can be used to solve business decision problems.

Skills

The student can

  • perform analysis of business decision problems and make decisions based on maximin, minimax, minimax and opportunity cost
  • draw decision trees and make decisions based on them
  • perform simple and multiple regression analysis using relevant software and interpret results
  • prepare forecasts using e.g. moving average, exponential smoothing and regression analysis
  • formulate problems that can be solved using linear programming, as well as assess shadow prices and the value of increased capacity
  • formulate and solve transport problems
  • use relevant computer tools to solve business decision making problems
  • implement simple simulation models in relevant computer tools
  • carry out data mining in relevant data tools

General competence

The student

  • has increased numerical and analytical competence
  • can reflect on ethical issues related to business decision-making
  • can solve problems in groups

Recommended preliminary courses

DT1000 Drama og teaterkommunikasjon;eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.;

Learning outcomes

Lectures and workshops solving cases in groups. Emphasis is placed on the use of computer tools in teaching.

Content

Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.

Disse områdene er:

  • praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
  • framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
  • fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)

Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.

Teaching and learning methods

Emnet;er et fulltidsstudium på dagtid.;Det forutsetter derfor at studenten (i hovedsak) er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen.

Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk.

Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal vise fagets egenart gjennom forskjellige visninger. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere, som å oppleve og skape bevegelsesteater.

Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning og instruksjon i både bevegelsespraksis i en didaktisk form, i prosessen med bevegelsesfaget og med produktet av bevegelsesteatret.

Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering av studentens bevegelsesuttrykk.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Delta aktivt i følgende underaktiviteter som en del av undervisningen og det selvstendige arbeidet:;

  • Workshops- og forestillingsarbeid.
  • Interne gruppevisninger.
  • Overvære profesjonelle forestillinger relatert til faget.
  • Medstudenters framføringer og påfølgende vurdering.

;

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:;Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse.

;

  • Innlevering av teoretisk oppgave som reflekterer og drøfter egen erfaring opp mot sentral teori, omfang 500-1000 ord.;

Assessment

Eksamen i emnet er tredelt:

;

1.;Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell

En solo-visning av ca. 5 minutters varighet. Vurdering av visningen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering.;Vurderingen gjøres på grunnlag av kvaliteten på visningen og i hvilken grad studenten viser tilfredsstillende vurderingsevne og innsikt i bevegelsesteater.

Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller;20;prosent av endelig karakter.

;

2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

Oppgaven må inneholde en faglig problemstilling være knyttet til bevegelsesteater og aktuell teori. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord. Momenter som vektlegges i avsluttende vurdering om studenten viser tilfredsstillende kunnskaper om teaterformen bevegelsesteater og studentens evne til å drøfte metoder og problemstillinger i lys av aktuell teori.

Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller;30;prosent av endelig karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

;

3.;Praktisk utøvende eksamen - gruppe

En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Vurdering av forestillingen med etterfølgende muntlig problematisering, drøfting og vurdering.;Det gis tre ukers forberedelsestid.;

Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller;50;prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

;

Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.

;

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.

Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A - F

Grading scale

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Examiners

Knut Nygaard

Admission requirements

Anbefalt forkunnskapskrav: Bestått 90 studiepoeng i relevante studier for enkeltemnestudenter.;Relevante studier vurderes ulikt ut fra de ulike enkeltemnene på Drama og Teaterkommunikasjon.

Course contact person

Mathematics, Statistics, Financial Accounting, Managerial Accounting.

Overlapping courses

Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -Bevegelsesteater.