Programplaner og emneplaner - Student
DT2000 Dramaturgy Course description
- Course name in Norwegian
- Dramaturgi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Drama and Theatre
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dramaturgy aims to further develop the students’ professionalism in relation to drama and theatre pedagogy.
Applicants may be able to take this course as an individual course if there are vacant places.
The programme comprises the following two main areas:
- dramaturgy (24 credits)
- subject didactics (6 credits)
Required preliminary courses
Passed DT1000 Drama and Theatre Communication or equivalent.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of dramaturgical text analysis in a historical and contemporary perspective
- has knowledge of forms of communication and dramaturgical tools in scenic expressions
- has knowledge of central theories, models and methods within dramaturgy in a production perspective
- is familiar with research methods and has knowledge of ethics in the field of dramaturgy
Skills
The student:
- can analyze, elucidate and evaluate different aspects in the field of theatre
- can master practical work with dramaturgy and scenic instruments
- can shape, prepare and apply a directing concept
- can analyze, design, and evaluate dramaturgical concepts
- can reflect on his/her own dramaturgical competence
- can evaluate themselves as dramaturge in staging and group processes
- has insight into different forms of dissemination and ethical issues
General competence
The student:
- can reflect on and communicate knowledge about distinctive nature and directions
- can recognize and master idioms and experiment with artistic expression
- can plan and carry out projects over time based on various dramatic texts in accordance with ethical requirements and guidelines
- can apply knowledge of forms of communication and dramaturgical tools in scenic expressions
- can apply his/her dramaturgical expertise and make reasoned artistic choices
- can contribute to nuanced views and experiences together with others in group processes and in scenic work
- can make choices of drama and theme and apply this in meeting with different target groups
- can apply central theories, models and methods within dramaturgy in a production perspective
Teaching and learning methods
Most of the work will take the form of practical workshops featuring discussion and testing of ideas, and related seminars and lectures. The students will be given great responsibility for their own learning and for organising and carrying out group work. The students must demonstrate the ability to collaborate to create a safe and creative learning environment.
Course requirements
Studenten skal gjennomføre kliniske studier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.
Assessment
INTENPRA2 Kliniske studier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling.
- Kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes.
- Kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten.
- Kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten.
- Kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger.
- Kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
- Kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
- Kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem.
- Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
- Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
- Kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i intensivsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Grading scale
Simulering og veiledede kliniske studier.
Examiners
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- Gjennomført AHLR-simulering x to.
Admission requirements
Bestått/ ikke bestått.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover 10 prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
Course contact person
Vurderingsform: Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Overlapping courses
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
- Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende.
- Å forebygge og behandle intensivdelir.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Ernæring ved akutt og kritisk sykdom.
- Medisinsk utstyr.
- Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.