Programplaner og emneplaner - Student
DIGDP1000 3D Digital design and product development Course description
- Course name in Norwegian
- 3D Digital design og produktutvikling
- Study programme
-
3D Digital design and product development
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Mote- og tekstilindustrien er i et radikalt skifte grunnet teknologisk innovasjon, miljøutfordringer og nye digitale forretningsmodeller. Den globale verdikjeden for design, produksjon, salg og distribusjon av klær og produkter er i endring. Dette påvirker også forbruksmønstre. Bedrifter må etablere fleksible verdikjeder for å blant annet kunne tilby produkter til forbrukerne gjennom digitale kanaler. Innen kles- og tekstilindustrien skjer det nå en total omstilling til heldigitale prosesser fra design til ferdig produkt, salg og markedsføring.
Kompetanse i 3D design er sentralt for konkurransedyktighet i en globalisert mote- og tekstilindustri. Videreutdanningstilbudet 3D Digital design og produktutvikling vektlegger digital kompetanse i 3D design for å effektivisere utviklingsprosesser og optimalisere designet, før produktet sendes til produksjon. Studiet er relevant for et nasjonalt og internasjonalt arbeidsmarked.
Ved fullført studium vil studenten ha inngående kunnskap hvordan programvaren CLO 3D kan bidra til å effektivisere og optimalisere design, - og produktutviklingsprosesser. Gjennom praktiske øvelser vil studenten tilegne seg innsikt i hvordan 3D simulering gir en optimal imitasjon av designet og gjengivelse av passformen. En virkelighetsnær gjengivelse av produktet vil forenkle kommunikasjonen av idéer og produkter internt i bedriften, og eksternt ut mot fabrikk og forbrukere.
Studiet tar opp muligheter for å effektivisere arbeidstiden tilknyttet produksjon av flattegninger og tekniske spesifikasjoner ved automatisert uthenting av data og mønsterkonstruksjoner, direkte fra designet som er utviklet i 3D.
Recommended preliminary courses
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Required preliminary courses
The student will carry out a project in Blockchain technology, preferably in collaboration with a relevant IT company, individually or in a group of up to five students. The aim is to provide the students with an introduction to applied Blockchain technology, while they solve a commercial problem in the form of an extensive project assignment with a workload equivalent to 10 hours a week over a 12-week period. If the project is carried out during the summer, the work must correspond to four days a week over a six-week period.
Blockchain is defined as a globally distributed ledger that ensures the digital distribution of assets with a minimal transaction fee and quick processing time. The technology allows for digital information to be distributed and divided, but not copied, ensuring that one individual piece of data only has one owner. An example of this could be spreadsheets, which are duplicated thousands of times across a network of computers. This network can be developed with rules for continually updating the spreadsheets. This is the fundamental essence of Blockchain technology. Students will among other things work on a user case that involves many parties that are dependent on trusting each other in a bigger network/ecosystem.
In addition to the projects on offer, students can find their own projects within a;relevant company, public organization or nonprofit. In this case, it is the student's responsibility to find a supervisor for the project within the external organization. All student-initiated projects must be approved the course coordinator before the start of the project.;
The elective course will only run if a sufficient number of students a registered.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap:
studenten:
- skal kunne anvende 3D programvare i en design- produktutvikling-, og produksjonsprosess
- skal ha kunnskap om hvordan teknologi kan utvikle nye arbeidsmetoder og forståelse for sammenheng mellom arbeidsprosess og ulike formål
- skal ha kunnskap hvordan teknologi kan generere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger
Ferdigheter:
studenten:
- kan redegjøre for industrielle og bærekraftige problemstillinger
- kan effektivisere og optimalisere design og produktutviklingsprosesser ved bruk av 3D designverktøy.
- kan reflektere over egen design, - og produktutviklingsprosess, muntlig og skriftlig
- kan orientere seg i informasjon og fagstoff som er relevant for 3D fagområdet ved å ha kjennskap til bransjen og relevant faglitteratur
Generell kompetanse:
studenten:
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid
- kjenne til nytekning, innovasjonsprosesser og bærekraftige løsninger
- kan oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger i et lokalt og internasjonalt perspektiv
Teaching and learning methods
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- has a fundamental understanding of Blockchain technology
- has developed an awareness of a number of issues relating to Blockchain technology
Skills
The student:
- is capable of implementing simple;applications of blockchain technology
General competence
The student:
- is capable of applying Blockchain-related technologies or principles to solve problems relevant for business and industry/society.;
Course requirements
The students will work in groups of three to five students by completing a project on Blockchain technology in cooperation with relevant external parties such as businesses or public organisations. The students will be given access to relevant online resources, and receive supervision from an internal and/or external supervisor.
Projects are selected/distributed at the start of the semester.;
The course can be carried out individually by agreement with the course coordinator.
Assessment
The following work requirements are mandatory and must be approved in order to prepare for the exam:
- A compulsory Orientation Meeting at the start of the semester.
- A project outline that describes how the group will organise their work on the project.
- A standard learning agreement must be entered into between the project provider / supervisor and the student(s), and this must be approved by the course coordinator;before the project can start.
- Three meeting minutes from supervisory meetings during the project period.
- An oral mid-term presentation, individual or in groups (max 5 students), 10 minutes + 5 minutes Q&A.
The deadlines for submitting the project outline and minutes of the meetings will be presented in the teaching plan, which is made available at the beginning of the semester.
Permitted exam materials and equipment
Written project report (100% of the final grade).
A written project report delivered at the of the semester, individual or in groups (max 5 students), 3000 words +/-10 %.
For group projects, all members of the group receive the same grade. Under exceptional circumstances, individual grades can be assigned at the discretion of the project supervisor(s) and Head of Studies.
The exam result can be appealed.
Grading scale
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Examiners
Grade scale A-F.;