EPN-V2

DATA3760 Augmented Reality / Virtual Reality Project Course description

Course name in Norwegian
Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Studiet er nett- og samlingsbasert. Arbeidsmåtene vil variere mellom fysiske- og nettbaserte aktiviteter som forelesninger, seminarer, workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring.. Deltakerne organiseres i læringsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. OsloMets digitale læringsplattform Canvas vil bli brukt under hele studiet; både på samlinger og mellom samlingene. Blant annet vil den bli brukt til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene vil også foregå via Canvas.

Recommended preliminary courses

The course builds on computer science courses from the first year of the programme.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskaper om de ulike fasene i utviklingsarbeid og egen lederrolle i dette. Omfang: om lag 800 ord.
  • Individuelt refleksjonsnotat. Studenten skal dokumentere egen prosessledelse for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. I dette arbeidet inngår minst tre selvvalgte læringsaktiviteter. Refleksjonsnotat skal dokumentere møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.

Utfyllende informasjon om arbeidskravene gis i undervisningen.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Veiledning på skisse til prosjektrapport.
  • Alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Learning outcomes

Ingen.

Teaching and learning methods

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere, skriftlig rapport på ca. 25 sider)
  • Et individuelt prosjekt (skriftlig rapport på ca. 15 sider)

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages. Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Studiet består av følgende hovedtemaer:

  • Pedagogisk ledelse, utvikling og mestring av egen lederrolle
  • Organisasjonsperspektiver og utvikling av en lærende organisasjon
  • Personalarbeid og læringsprosesser
  • Utadrettet ledelse og forståelse av samfunnsoppdraget

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.