Programplaner og emneplaner - Student
DATA3300 Entrepreneurship in practice Course description
- Course name in Norwegian
- Entrepreneurship in practice
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- utvalgte sentrale juridiske problemstillinger i skolehverdagen
- yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
- skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
- hvordan sentrale idéer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
- perspektiver på identitet, kjønn og likestilling
- likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
- pedagogisk utviklingsarbeid og prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
- reflektere over populærkulturelle medieuttrykk og relatere dette til barn og unges sosialisering og identitetskonstruksjon
- legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
- samarbeide med kolleger og eksterne samarbeidspartnere om å tilrettelegge undervisning for elever med særskilte behov
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
- kan ta initiativ til å samarbeide med kolleger om bruk av kunstfaglige tilnærminger i pedagogiske opplegg
- kan bruke relevant fagterminologi i kommunikasjon med ulike målgrupper
- kjenner til nyere forskning på fagfeltet
- kan bidra til fornying av pedagogisk virksomhet innen fagområdet
Recommended preliminary courses
TEK2800 Technology Management
Required preliminary courses
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:
- Eksamensdel 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 2000-2500 ord), som teller 60 %. Vurderes av to interne sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 1 kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
- Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen, som teller 40 %. Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 2 kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensdel 2
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Grading scale
Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1
Examiners
Internal sensor. External sensors are used regularly.