EPN-V2

DATA3300 Entrepreneurship in practice Course description

Course name in Norwegian
Entrepreneurship in practice
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • utvalgte sentrale juridiske problemstillinger i skolehverdagen
  • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
  • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
  • hvordan sentrale idéer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
  • perspektiver på identitet, kjønn og likestilling
  • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
  • pedagogisk utviklingsarbeid og prosjektarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
  • reflektere over populærkulturelle medieuttrykk og relatere dette til barn og unges sosialisering og identitetskonstruksjon
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
  • samarbeide med kolleger og eksterne samarbeidspartnere om å tilrettelegge undervisning for elever med særskilte behov

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
  • kan ta initiativ til å samarbeide med kolleger om bruk av kunstfaglige tilnærminger i pedagogiske opplegg
  • kan bruke relevant fagterminologi i kommunikasjon med ulike målgrupper
  • kjenner til nyere forskning på fagfeltet
  • kan bidra til fornying av pedagogisk virksomhet innen fagområdet

Recommended preliminary courses

TEK2800 Technology Management

Required preliminary courses

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:

  • Eksamensdel 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 2000-2500 ord), som teller 60 %. Vurderes av to interne sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 1 kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
  • Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen, som teller 40 %. Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 2 kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensdel 1

Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 2

Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Grading scale

Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1

Examiners

Internal sensor. External sensors are used regularly.