Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2601 Geomatics and Road Planning Course description
- Course name in Norwegian
- Geomatikk og veiplanlegging
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i naturfag 1 avlegges:
I hovedemnet -Jorda, planeten som ble levende-:
- Skriftlig rapport fra feltarbeid. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet (inntil 1500 ord).
I hovedemnet -Kjemi 1-:
- Praktisk prøve i stoffkunnskap og laboratorieteknikker.
- Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser.
I hovedemnet -Fysikk 1-:
- Gruppepresentasjon.
- Beregninger i fysikk. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet.
I hovedemnet -Teknologi i skolen1-:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet.
I hovedemnet -Kropp og helse-:
- Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organer/organsystemer - framlegg i gruppe og skriftlig rapport (inntil 1500 ord).
I hovedemnet -Å være lærer i naturfag":
- Et individuelt «over-tid»-prosjekt eller «interessevekkende forsøk», med framlegg. Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
- Presentasjon av -naturfagnyhet-.
- Naturfag-i-praksis-rapport.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedemnet Jorda, planeten som ble levende I:
- Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.
I hovedemnene Fysikk I, Teknologi i skolen I, Kropp og helse 1 og Å være lærer i naturfag 1 :
- Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I.
- Deltakelse på presentasjonsdag i teknologi i skolen 1.
- Deltakelse på presentasjonsdag i kropp og helse 1.
- Deltakelse på presentasjonsdag for arbeidskravet «Over-tid-prosjektet/Interessevekkende forsøk».
Learning outcomes
Individuell muntlig eksamen. Omfang om lag én time. Kandidaten får en time i forberedelsestid. Temaene gjøres kjent omtrent tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.
Teaching and learning methods
Hjelpemidler som kan brukes i forberedelsestiden: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig.
Course requirements
Gradert karakter med A-F.
Assessment
Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Å være lærer i naturfag 1
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
- Begrunnelser for naturfag som skolefag.
- Læreplanen i naturfag for Kunnskapsløftet (LK06).
- Om naturvitenskapens metoder og tenkemåter.
- Rapportskriving i naturfag.
Fysikk 1
Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper som brukes om
- vann, luft, lyd og lys
- kraft, arbeid, effekt og energi
- vårt solsystem
- Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk
- Om praktisk arbeid i fysikk
Jorda, planeten som ble levende I (biologi og geofag)
Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.
- Samspillet mellom de levende organismene og miljøet - økosystemer og påvirkning på økosystemer.
- Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer og biologisk mangfold.
- Det biologiske mangfoldet, artskunnskap.
- -Bærekraftig utvikling- og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
- Feltarbeid i naturfag.
- Kretsløp i naturen.
- Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
- Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
- Vær og klima.
Kjemi I
Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.
- Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
- Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
- Om praktisk arbeid i kjemi.
- Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
- Grunnstoffene og periodesystemet.
- Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
- Generelt om kjemisk reaksjoner.
- Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.
Teknologi i skolen I
Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.
- Teknologi og teknologididaktikk
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Kropp og helse 1
Emnet omfatter kunnskaper om de delene av biologien som omhandler kroppens fysiologi i tillegg til aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Det belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Oversikt over organsystemene.
- Sanser - med vekt på syn og hørsel.
- Nervesystemet.
- Blodets kretsløp og respirasjon.
- Fordøyelsessystemet.
- Skjelett og muskler.
- Fra befruktning til voksen. Pubertet.
- Helse og livsstil.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Course contact person
Daniel Bjerkan
Overlapping courses
Emnet BYTS2601 Geomatikk og vegplanlegging er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med BYTS2600.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.