Programplaner og emneplaner - Student
BVV3030 Social science research and scientific perspectives Course description
- Course name in Norwegian
- Sosialfaglig forskning og vitenskapelige perspektiver, valgemne
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
-
Introduction
Emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i forskningsmetoder for sosialfagene. I emnet skal studentene oppøve evne til å lese og forstå formidling av forskningsresultater, samt erverve seg ferdigheter i å designe en enkel forskningsundersøkelse.
Hovedfokus vil være på kvalitative metoder, dybdeintervju og observasjon. Det gis også innblikk i enkle kvantitative metoder, som utforming av spørreundersøkelse. Emnet vektlegger drøfting av forskningens relevans for praksis.;
-
Required preliminary courses
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
-
Learning outcomes
Dette emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernfaglig kunnskap. Emnet omhandler problemstillinger knyttet til barneverntjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven. Emnet omhandler foreldrekonfliktsaker, det vil si saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling
-
Teaching and learning methods
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
-
Course requirements
I dette emnet belyses fosterhjemmet fra ulike perspektiver; kulturelle, historiske, psykologiske, økonomiske og rettssikkerhetsmessige. Samtidig er emnet praksisnært, og tar utgangspunkt i de utfordringer som fosterbarnet og fosterfamilien møter i hverdagen. Hvordan kan barnevernspedagogen / sosionomen møte fosterbarna? Hva innebærer det å veilede fosterforeldre? Hvordan kan man best ivareta de biologiske foreldrene? Emnet tematiserer hvordan fosterbarn bygger sin identitet, når utfordringen handler om å forstå seg selv både i lys av "det opprinnelige" og "det nye".;
-
Assessment
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
-
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Studenten
·;;;;;;;; har kunnskap om utfordringer som fosterbarn, fosterfamilier og biologiske foreldre møter
·;;;;;;;; har kunnskap om ivaretakelse av fosterbarns deltakelse
·;;;;;;;; har bred kunnskap om tilknytning og avvisning
·;;;;;;;; har kunnskap om særlige behov hos barn tilhørende etniske minoriteter
·;;;;;;;; har kunnskap om plassering i slekt og nettverk
;
Ferdighet
Studenten
·;;;;;;;; kan redegjøre for hva et fosterhjem er
·;;;;;;;; har innsikt i og kan reflektere over fosterforeldres behov for veiledning
·;;;;;;;; kan reflektere over sentrale temaer av betydning i veiledning av fosterforeldre
·;;;;;;;; kan foreta skjønnsmessige vurderinger i fosterhjemsarbeidet
;
Generell kompetanse
Studenten
·;;;;;;;; har bred kunnskap om fosterhjem og fosterhjemsarbeid
·;;;;;;;; kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer som særpreger i fosterhjemsarbeidet
·;;;;;;;; er bredt orientert om forskning og kunnskap rettet mot fosterhjem og fosterhjemsarbeid
-
Grading scale
Arbeidet skjer gjennom gruppearbeid, samtaler og diskusjoner i plenum, kortere forelesninger av interne og eksterne undervisere.
-
Examiners
Ingen arbeidskrav / obligatorisk aktivitet.