EPN-V2

BVV3030 Social science research and scientific perspectives Course description

Course name in Norwegian
Sosialfaglig forskning og vitenskapelige perspektiver, valgemne
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i forskningsmetoder for sosialfagene. I emnet skal studentene oppøve evne til å lese og forstå formidling av forskningsresultater, samt erverve seg ferdigheter i å designe en enkel forskningsundersøkelse.

    Hovedfokus vil være på kvalitative metoder, dybdeintervju og observasjon. Det gis også innblikk i enkle kvantitative metoder, som utforming av spørreundersøkelse. Emnet vektlegger drøfting av forskningens relevans for praksis.;

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    ·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelige metoder benyttes i utvikling av fagkunnskap i sosialfagene;

    ·;;;;;;;; har kunnskap om ulike ledd i en forskningsprosess;

    ·;;;;;;;; har kunnskap om forskningsetikk og maktforhold i sosialfaglig forskningsarbeid;

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan utarbeide en enkel forskningsskisse;

    ·;;;;;;;; kan benytte bibliotekets databaser for å innhente relevant faglitteratur for å belyse et faglig tema;

    ·;;;;;;;; kan gjøre rede for et avgrenset prosjektarbeid både skriftlig og muntlig;

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    ·;;;;;;;; kan analysere en forskningstekst og gjenkjenne metodiske styrker og svakheter ved denne;

    ·;;;;;;;; kan reflektere over forholdet mellom kunnskap og makt i sosialfaglig arbeid;

  • Teaching and learning methods

    Klasseromsundervisningen vektlegger praktisk forståelse av hvordan kunnskap dannes og presenteres, gjennom egnede øvelser og granskning av forskningstekster.

    I tillegg til klasseromsundervisning, legges det opp til at studentene selv utarbeider et lite undersøkelsesprosjekt omkring et aktuelt sosialfaglig tema. Prosessen med å utforme en prosjektskisse foregår underveis og parallelt med undervisningen.;

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

  • Assessment

    Eksamen er individuell og består av innlevering av prosjektskissen som er utformet i løpet av emnet. Denne skal leveres i form av en poster.;

    Posteren skal presenteres muntlig for sensorer og medstudenter i et felles fagseminar. Det vil foreligge en mal for posterpresentasjon.

    Karakter settes etter en samlet vurdering av skriftlig og muntlig presentasjon av undersøkelsen.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

    En student kan, ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.