Programplaner og emneplaner - Student
BVUH2400 Children at risk in various institutions Course description
- Course name in Norwegian
- Utsatte barn og unge i ulike institusjoner
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Karakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.
Required preliminary courses
Finansielle markeder og Finansiell Økonometri.
Learning outcomes
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
- sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
- ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
- relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
- ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
- Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
- hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
- regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
- ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
- etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
- vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på
Ferdigheter
Studenten skal:
- planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
- planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
- vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
- reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
- anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
- kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
- ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
- reflektere over særlige utsatte barns rettsvern
Generell kompetanse
Studenten:
- er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
- har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker
Teaching and learning methods
Arbeidet foregår i form av forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og individuell oppgaveskriving og muntlig presentasjon i grupper.
Course requirements
Obligatorisk undervisning
I dette emnet er aktivitetsfaget obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Barn og unges psykiske helse og hverdagsliv i ulike institusjoner
Oppgaven er på 3500 ord +/- 10 %
Assessment
The following coursework requirements must be approved in order for the student to take the exam:
One assignment project. The assignment project should include a detailed project report (1500-2000 words) and a Python-based implementation of the model.
Students must analyze real-world or simulated datasets to identify failure patterns, apply probabilistic machine learning techniques, and propose a maintenance strategy for a selected energy system (such as wind turbine).
Permitted exam materials and equipment
An individual project report approximately 4000 - 6000 words, excluding appendices.
If a project report is graded fail or if a medically certified illness prevents you from submitting the exam within the appointed deadline, the candidate has one opportunity to resubmit a revised report within a given time-period.
The exam can be appealed.
Grading scale
All aids are permitted.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.