Programplaner og emneplaner - Student
BVUH2200 Child Welfare and Creative Methods in Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Child Welfare and Creative Methods in Social Work
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
-
Introduction
Child Welfare and Creative Methods in Social Work er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern, heltid, og studenter fra sosialarbeiderutdanninger i Europa. All undervisning foregår på engelsk. Studentene skal i mindre grupper planlegge å gjennomføre et prosjekt basert på aktiviteter og estetiske metoder. Prosjektet skal fremstilles både i en skriftlig prosjektrapport (eksamen) og i en muntlig og kreativ presentasjon for medstudenter og lærere.
De internasjonale studentene skriver i tillegg et essay (Extended Paper BVUH2300) som gir uttelling på ytterligere 10 studiepoeng.
-
Required preliminary courses
ingen info
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- hvordan aktiviteter og estetiske uttrykk kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjonen
- hvordan bruken aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid, bidrar til å fremme mestring og utvikling av barn og unges selvforståelse
- sosialpedagogisk arbeid i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
- barn og unges deltakelse og medvirkning
- hvordan estetiske metoder kan hjelpe barn og unge til å forså og sette ord på erfaringer og følelser
- hvordan estetiske læringsprosesser/ metoder kan utfordre til å reflektere over hjelperens holdninger og gi muligheter for selvutvikling og utvide faglig forståelse
Ferdigheter
Ved endt emne kan studenten:
- planlegge, gjennomføre og evaluere bruk av estetiske uttrykk og kreative arbeidsmetoder i sosialpedagogisk arbeid
- bruke kreative uttrykksformer som redskap i den profesjonelle dialogen med barn og unge og deres familier
- samarbeide og løse arbeidsoppgaver i tverrfaglig internasjonal sammenheng
- reflektere kritisk over egen fagutøvelse, og reflektere over egne arbeidsmåter og bruk av kreative metoder
- formidle og presentere fagstoff på engelsk, både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten har:
- kunnskap om å uttrykke seg og kommunisere på engelsk i en faglig sammenheng og har forståelse for hvordan dette gir økt profesjonell kompetanse i et flerkulturelt og internasjonalt felt
- forståelse for hvordan aktivitet og estetiske metoder kan flytte egne grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke/handle på
- kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i et sosialpedagogisk arbeidsfelt
- kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner
-
Teaching and learning methods
Undervisnings- og arbeidsformene i dette emnet består av forelesninger og undervisning som krever aktiv deltagelse og refleksjon fra studentene.
-
Course requirements
Obligatorisk undervisning
All undervisning i emne 2.2.1 er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Studentene skal gruppevis presentere prosjektrapport og reflektere over egen utvikling og gruppeprosess.
-
Assessment
Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Prosjektrapporten skal skrives på engelsk, og være på 25 sider+/- 10 %. Rapporten skal være utført av gruppen i fellesskap og være påført studentenes kandidatnummer. Som en del av prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen.
En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester
-
Permitted exam materials and equipment
Ettersom det er prosjektrapport som er eksamensform vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.