EPN-V2

BVUH2200 Child Welfare and Creative Methods in Social Work Course description

Course name in Norwegian
Child Welfare and Creative Methods in Social Work
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Child Welfare and Creative Methods in Social Work er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern, heltid, og studenter fra sosialarbeiderutdanninger i Europa. All undervisning foregår på engelsk. Studentene skal i mindre grupper planlegge å gjennomføre et prosjekt basert på aktiviteter og estetiske metoder. Prosjektet skal fremstilles både i en skriftlig prosjektrapport (eksamen) og i en muntlig og kreativ presentasjon for medstudenter og lærere.

    De internasjonale studentene skriver i tillegg et essay (Extended Paper BVUH2300) som gir uttelling på ytterligere 10 studiepoeng.

  • Required preliminary courses

    ingen info

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

    • hvordan aktiviteter og estetiske uttrykk kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjonen
    • hvordan bruken aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid, bidrar til å fremme mestring og utvikling av barn og unges selvforståelse
    • sosialpedagogisk arbeid i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
    • barn og unges deltakelse og medvirkning
    • hvordan estetiske metoder kan hjelpe barn og unge til å forså og sette ord på erfaringer og følelser
    • hvordan estetiske læringsprosesser/ metoder kan utfordre til å reflektere over hjelperens holdninger og gi muligheter for selvutvikling og utvide faglig forståelse

    Ferdigheter

    Ved endt emne kan studenten:

    • planlegge, gjennomføre og evaluere bruk av estetiske uttrykk og kreative arbeidsmetoder i sosialpedagogisk arbeid
    • bruke kreative uttrykksformer som redskap i den profesjonelle dialogen med barn og unge og deres familier
    • samarbeide og løse arbeidsoppgaver i tverrfaglig internasjonal sammenheng
    • reflektere kritisk over egen fagutøvelse, og reflektere over egne arbeidsmåter og bruk av kreative metoder
    • formidle og presentere fagstoff på engelsk, både skriftlig og muntlig

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • kunnskap om å uttrykke seg og kommunisere på engelsk i en faglig sammenheng og har forståelse for hvordan dette gir økt profesjonell kompetanse i et flerkulturelt og internasjonalt felt
    • forståelse for hvordan aktivitet og estetiske metoder kan flytte egne grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke/handle på
    • kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i et sosialpedagogisk arbeidsfelt
    • kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner
  • Teaching and learning methods

    Undervisnings- og arbeidsformene i dette emnet består av forelesninger og undervisning som krever aktiv deltagelse og refleksjon fra studentene.

  • Course requirements

    Obligatorisk undervisning

    All undervisning i emne 2.2.1 er obligatorisk.

    Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

    Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

    Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

    Arbeidskrav

    Studentene skal gruppevis presentere prosjektrapport og reflektere over egen utvikling og gruppeprosess.

  • Assessment

    Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Prosjektrapporten skal skrives på engelsk, og være på 25 sider+/- 10 %. Rapporten skal være utført av gruppen i fellesskap og være påført studentenes kandidatnummer. Som en del av prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen.

    En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester

  • Permitted exam materials and equipment

    Ettersom det er prosjektrapport som er eksamensform vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.