EPN-V2

BVUH1020 Social Pedagogy Practice Course description

Course name in Norwegian
Sosialpedagogisk yrkespraksis
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Etter gjennomført emnet skal studenten ha

  • kunnskap om barn og unges medvirkning og deltagelse
  • kunnskap om barn og unges oppvekst i et flerkulturelt samfunn
  • kunnskap om hvordan utsatte barn og unge kan inkluderes i samfunnet
  • kunnskap om hvordan lek og kreative aktiviteter kan bidra i barns vekst og utvikling
  • kunnskap om samtaler med barn, unge og familier i en profesjonell sammenheng
  • kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
  • kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett i praksisfeltet
  • kunnskap om saksbehandlingsreglene i praksisfeltet
  • kunnskap om ulike forvaltningsnivåer i barnevernet, og ulike etaters ansvar og mandat
  • kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom ulike etater som har et ansvar i barn og unges oppvekst

Ferdigheter

Studenten skal

  • utarbeide en egen individuell læringsplan som student i praksis
  • bruke individuell veiledning i praksis som et ledd i en profesjonell utvikling
  • kunne observere barn i praktiske situasjoner, og reflektere over observasjonene
  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere arbeidsoppgaver i praksis
  • kunne dokumentere observasjoner og opplysninger i ulike rapporteringssystemer
  • kunne anvende kunnskap om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett
  • kunne tilrettelegge for lek og kreative aktiviteter med barn og unge
  • kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, unge og deres foresatte
  • kunne få erfaring og tilbakemelding på hvordan man bruker seg selv i profesjonelt arbeid
  • kunne opparbeide erfaring i tverrprofesjonelt arbeid
  • kunne anvende minst en samfunnsvitenskapelig metode som er relevant i sosialpedagogisk sammenheng, for eksempel intervju, observasjon eller tekstanalyse
  • være fortrolig med noen sentrale vitenskapsteoretiske begreper
  • kunne identifisere relevant regelverk og formålet med lovene
  • kunne forholde seg til rettslige grenser i praksisfeltet
  • kunne identifisere rettslige problemstillinger i praksisfeltet

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne reflektere kritisk rundt egne praksiserfaringer og gjennom dette få større forståelse av seg selv som yrkesutøver
  • opparbeide seg erfaringer i barnevernets arbeidsfelt som gir grunnlag for etisk refleksjon og kunnskap om kulturelle forhold

Teaching and learning methods

Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:

Tema 1: Lærerrollen

  • sentrale læreroppgaver
  • læreridentitet
  • profesjonelle samtaler
  • observasjon i klasserommet

Tema 2: Didaktikk

  • lærerplanen
  • planlegging av undervisning
  • klasseledelse og læringsmiljø

Tema 3: Skolens samfunnsmandat

  • demokratisk kompetanse
  • elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Tema 4: Elevens utvikling og læring

  • teorier om læring og utvikling
  • grunnleggende ferdigheter
  • læringsstrategier
  • motivasjon og mestring

Tema 5: Livssynsmangfold

  • sentrale religioner og livssyn i Norge
  • norsk livssynshistorie

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for og drøfte prinsipper i psykomotorisk kroppsundersøkelse
  • tolke funn fra undersøkelsen i lys av pasientens historie og relevant litteratur (klinisk resonnering)
  • drøfte aspekter ved klinisk resonnering
  • vurdere relevante behandlingstiltak
  • drøfte ulike kroppsforståelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre hel kroppsundersøkelse etter prinsipper for psykomotorisk fysioterapi og gjøre en faglig vurdering av funn og pasientens problem.
  • utforske hvilken betydning plager og symptomer kan ha for den enkelte pasient
  • utforske relevante behandlingstiltak i samspill med pasienten

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og vurdere sammensatte kliniske problemstillinger og foreslå relevante tiltak
  • formidle selvstendige faglige vurderinger av undersøkelser og behandlingsforløp basert på prinsipper for psykomotorisk fysioterapi

Assessment

Emnet 1B avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse. En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kilder oppgis.

Pensumliste

Andenæs, Agnes. 1997. "Fra usynlig offer til synlig aktør: Å ta dagliglivet på alvor i barnevernsarbeid." IBarnevern på barns premisser , redigert av Toril Havik og Elisabeth Backe-Hansen, 163-173. Oslo: Ad notam Gyldendal. (10 s.)*

Bae, Berit. 1988. "Voksnes definisjonsmakt og barns selvopplevelse." Norsk pedagogisk tidsskrift, 72 (4): 212-227. (15 s.)*

- - -. 2003. "På vei i anerkjennende retning?" Social kritik, 16 (88): 60-71. (11 s.)*

Befring, Edvard. 2008. "Skolens møte med barn." I Forebyggende arbeid i skolen: Om barn med sosiale og emosjonelle vansker , redigert av Ingeborg Marie Helgeland, 25-51. Oslo: Kommuneforlaget. (25 s.)

Bendiksen, Lena R. L. og Trude Haugli. 2015. Sentrale emner i barneretten . 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 24, s. 277-285] (9 s.)

Bø, Inge. 2012. Barnet og de andre: Nettverk som pedagogisk og sosial ressurs . 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 12] (26 s.)

Collin-Hansen, Ragnhild. 2013. Innføring i barnerett for barnevernspedagoger . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 5, s. 190-200, kap. 7, 8 og 9, s. 256-320] (72 s.)

Eckhoff, Torstein og Eivind Smith. 2014. Forvaltningsrett . 10. utg. Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1, 2, 3, s. 25-67] (66 s.)

Eide, Solveig Botnen og Berit Skorstad. 2013. Etikk: Til refleksjon og handling i sosialt arbeid . 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2, 3, 4, 5 og 6] (133 s.)

Eriksen, Evelyn og Sidsel Germeten. 2012. Barnevern i barnehage og skole: Møte mellom barn, foreldre og profesjoner . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 9] (207 s.)

Gulbrandsen, Liv Mette. 2002. "Storbyjenter." I Kulturpsykologi: Bevegelser i livsløp , redigert av Kirsten Thorsen og Ruth Toverud, 103-127. Oslo: Universitetsforlaget. (24 s.)*

- - -, red. 2006. Oppvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 11-12] (51 s.)

- - -. 2010. "Annerledeshet og barns deltagelse: Deling og mening." I Annerledeshet: Sårbarhetens språk og politikk , redigert av Eivind Engebretsen og Julia Kristeva, 174-194. Oslo: Gyldendal akademisk. (15 s.)*

Herberg, Eva Berthling og Helga Jóhannesdóttir. 2007. Kunnskap og læring i praksis: Fra student til profesjonell sosialarbeider . Oslo: Universitetsforlaget. [Hele boken unntatt kapittel 4] (174 s.)

Jansen, Anne. 2013. Narrative kraftfelt: Utvikling hos barn og unge i et narrativt psykologisk perspektiv . Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)

Killén, Kari. 2015. Sveket I: Barn i risiko- og omsorgssviktsituasjoner - et helseproblem og tverrfaglig ansvar . 5. rev. utg. Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 3] (20 s.)

Kjønstad, Asbjørn. 2014. Taushetsplikt om barn: Kommunikasjon og samarbeid mellom helse- og omsorgstjenesten, skoleetaten, sosialtjenesten i NAV og barnevernstjenesten . 4. utg. Oslo: Kommuneforlaget. [Kap. 1-7, s. 11-110] (98 s.)

Kojan, Bente Heggem og Halvor Fauske. 2011. "Et klasseperspektiv på barnevernets familier." Tidsskrift for velferdsforskning, 14 (2): 95-109. (14 s.)Elektronisk versjon - Klikk på "Vis fulltekst"

Larsen, Erik. 2015. Miljøterapi med barn og unge: Organisasjonen som terapeut . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1, s. 15-29] (14 s.)

Leira, Halldis Karen. 2003. Det gode nærvær: Kulturens psykologiske betydning . Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1 og 2] (50 s.)

Levin, Irene. 2008. "Barnetegninger som en metode til å forstå barns relasjoner." I Utfordrende foreldreskap: Under ulike livsbetingelser og tradisjoner , redigert av Bente Puntervold Bø og Bennedichte C. Rappana Olsen, 214-241. Oslo: Gyldendal akademisk. (27 s.)*

Ohnstad, Anbjørg. 2010. "Holdninger - i et skeivt lys." I Psykologi for sosial- og helsefag , redigert av Tor-Johan Ekeland, Oddmar Iversen, Grethe Nordhelle og Anbjørg Ohnstad, 231-246. Oslo: Cappelen akademisk forl. (15 s.)*

Riksaasen, Guri. 2001. "Lesbiske barnefamilier på norsk: Konvensjonelle normbrytere." I Likhetens paradokser: Antropologiske undersøkelser i det moderne Norge , redigert av Hilde Lidén, Marianne Lien og Halvard Vike, 132-144. Oslo: Universitetsforlaget. (12 s.)*

Røkenes, Odd Harald og Per-Halvard Hanssen. 2012. Bære eller briste: Kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker . 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 3, 4 og 5] (103 s.)

Schwartz, Ida. 2014. Hverdagsliv og livsforløb: Tværprofessionelt samarbejde om støtte til børn og unges livsførelse . Aarhus: Klim. [Kap. 3: Problemforståelser på anbringelsesområdet] (20 s.)*

Sollesnes, Torkjell. 2013. Pedagogikk for sosialfagene . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 5, 6 og 7] (58 s.)

Storø, Jan. 2008. Sosialpedagogisk praksis: Det handler om hva du gjør . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 4] (18 s.)

Søndergaard, Dorte Marie. 2009. "Mobning og social eksklusionsangst." I Mobning: Sociale processer på afveje , redigert av Jette Kofoed og Dorte Marie Søndergaard, 21-58. København: Hans Reitzels Forlag. (38 s.)

1498 sider.

(Pensumliste ajour: 14.12.2016. Biblioteket P35/ct)