EPN-V2

BPAL6010 Palliative Care to Children, Adolescents and their Families/Next-of-kin Course description

Course name in Norwegian
Palliasjon til barn, ungdom og deres familier/pårørende
Study programme
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
  2. Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
    • Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
    • Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Required preliminary courses

Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere tiltak som er nødvendig for å ivareta barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
  • kan gjøre rede for utvikling av tjenestetilbudet i barnepalliasjon og samhandling i tverrfaglige barnepalliative team
  • kan gjøre rede for tverrfaglig organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan tjenestetilbud kan fungere i et gjensidig samspill mellom tjenestenivåer
  • kan kritisk vurdere smerte- og symptomhåndtering av barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander
  • kan gjøre rede for barn, ungdom og familiers rettigheter, lover og retningslinjer som regulerer helse- og omsorgstjenestene
  • kan drøfte modeller for etisk refleksjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere barn og ungdom med palliative behov og utvikle tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodeller
  • kan identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn, ungdom og deres familier og ivareta familienes behov for oppfølging etter barnets død
  • kan utvikle tjenestetilbud til barn og ungdom med palliative behov og deres familier sammen med andre tjenesteutøvere i tverrfaglige team
  • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon
  • kan identifisere og gjøre rede for lovverket og etiske utfordringer ved livsavslutning eller livsforlengende behandling
  • kan gjøre rede for tilbudet om palliasjon til de ulike aldersgruppene og til barn over 16 år som er i overgangen mellom barne- og voksenpalliasjon
  • har kjennskap til ulike profesjoners bidrag til helhetlig og god smerte- og symptomlindring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen palliasjon til barn og ungdom med utgangspunkt i fagkunnskap, forskningskunnskap og erfaringskunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen palliasjon til barn og ungdom

Teaching and learning methods

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Assessment

Sentrale temaer i emnet:

  • Systemforståelse og lærende nettverk
  • Læring og utvikling i arbeidslivet
  • Gruppeprosesser og gruppeveiledning
  • Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
  • Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring

Permitted exam materials and equipment

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Grading scale

Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
  2. Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
  3. Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 1500 ord +/- 10%, og med et tillegg på 500 ord pr student dersom den leveres fra en gruppe.
  4. Presentere et undervisningsopplegg om ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på den digitale presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Examiners

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10%

Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Overlapping courses

Alle hjelpemidler er tillatt