EPN-V2

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende

  • Required preliminary courses

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap Studenten har

    • kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring

    Ferdigheter Studenten kan

    • tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
    • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
    • involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
    • vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
    • velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
    • vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon

    Generell kompetanse Studenten kan

    • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
    • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
    • bruke IKT på en etisk forsvarlig måte
  • Learning outcomes

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.

    Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.

    2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer

  • Content

    Emne 2 har sosial kompetanse og kommunikasjon i klasserommet, multiplikasjon og divisjon, bildebøker og tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom som hovedområder. Arbeid med sosial kompetanse gjennom bruk av bildebøker både i egen og andres klasser inngår. Det vektlegges å jobbe med kommunikasjon i klasserommet, både med tanke på å fremme et dialogisk klasserom i fagene norsk og matematikk og som et ledd i lærerens vurderingspraksis. Et sentralt tema er hvordan en kan legge til rette for alle barn, både flerspråklige, evnerike og de med lese-, skrive og matematikkvansker innenfor klasserommets rammer. Gjennomgående i studiet er utvikling av studentenes kritiske tenkning, der argumentasjon koplet til teori vektlegges.

  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Formålet med arbeidskravene er å anvende læringsressursert tilpasset eget klasserom, bli mer oppmerksom på kommunikasjon i klasserommet i norsk og matematikk samt å formidle til kolleger. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Individuell fagtekst med analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Undervisningsopplegget skal deles i kollegium på egen arbeidsplass. (Omfang: Fagtekst om lag 1800 ord, presentasjon ca. 10 minutter.)
    • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)

    Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

  • Assessment

    Skriftlig gruppeeksamen (3-4 studenter) med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    • Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
    • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
    • Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
    • Etiske perspektiver ved bruk av IKT
    • Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
    • Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
    • Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
    • Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Se programplanen.