EPN-V2

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Sentrale temaer i emne 2 er kommunikasjon i klasserommet, argumentasjon, sosial kompetanse, bildebøker og tilrettelegging av undervisningen i en mangfoldig elevgruppe.

  • Required preliminary courses

    Bestått emne 1.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sosial kompetanse
    • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
    • har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
    • har kunnskap om tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
    • har kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
    • har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
    • har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
    • har kunnskap om leseforståelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
    • kan analysere, vurdere og gjennomføre undervisning knyttet til bildebøker og fagtekster for barn
    • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
    • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
    • kan legge til rette for utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
    • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
    • kan drøfte kritisk temaer som vurdering og tilpasset opplæring
  • Content

    Emne 2 har sosial kompetanse og kommunikasjon i klasserommet, multiplikasjon og divisjon, bildebøker og tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom som hovedområder. Arbeid med sosial kompetanse gjennom bruk av bildebøker både i egen og andres klasser inngår. Det vektlegges å jobbe med kommunikasjon i klasserommet, både med tanke på å fremme et dialogisk klasserom i fagene norsk og matematikk og som et ledd i lærerens vurderingspraksis. Et sentralt tema er hvordan en kan legge til rette for alle barn, både flerspråklige, evnerike og de med lese-, skrive og matematikkvansker innenfor klasserommets rammer. Gjennomgående i studiet er utvikling av studentenes kritiske tenkning, der argumentasjon koplet til teori vektlegges.

  • Teaching and learning methods

    Se informasjon i programplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Formålet med arbeidskravene er å anvende læringsressursert tilpasset eget klasserom, bli mer oppmerksom på kommunikasjon i klasserommet i norsk og matematikk samt å formidle til kolleger. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Individuell fagtekst med analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Undervisningsopplegget skal deles i kollegium på egen arbeidsplass. (Omfang: Fagtekst om lag 1800 ord, presentasjon ca. 10 minutter.)
    • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)

    Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

  • Assessment

    Skriftlig gruppeeksamen (3-4 studenter) med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • Target group and admission

    Se programplanen.