EPN-V2

BOPP6100 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 1
Study programme
Early Literacy and Mathematics 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Content

en sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig

Teaching and learning methods

Se informasjon i programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Formålet med arbeidskravene er å få praktisk erfaring med ulike arbeidsmetoder og læringsressurser i begynneropplæringen og reflektere rundt disse i lys av teori. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig plan for undervisningsopplegg med observasjon av lekpreget aktivitet med matematikk og norsk. Lage digital historiefortelling med drøfting og refleksjon rundt gjennomføringen i skolen. Gruppevis, omfang 5-7 minutter.
  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet og en digital læringsressurs i matematikk (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg som en utdanningsmesse og skriftlig framstilling i brosjyreformat. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe + 1 A4-ark per ressurs.
  • Planlegge, gjennomføre, drøfte og reflektere rundt et undervisningsopplegg med utforskende arbeidsmåter der matematikk og norsk er integrert. Skriftlig i gruppe, omfang 2000-3000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to deler, en forberedt del og en utspørringsdel. Den forberedte delen innebærer presentasjon av ett av arbeidskravene, dette trekkes én uke før eksamensperioden. Omfang ca. 15 minutter, inkludert oppklarende spørsmål. Etter den forberedte delen er ferdig, trekker studenten et tema fra innholdet i emne 1. Utspørringsdelen knyttes til dette temaet. Omfang ca. 15 minutter. Begge deler må være bestått for at eksamen som helhet vurderes til bestått.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER 

Undervisningen organiseres i en verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse. 

Arbeids- og undervisningsformer er: 

  • forelesninger, seminarer og individuelt studium 
  • faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid, opplæring i bruk av maskiner 
  • gruppearbeid, prosjektarbeid 
  • feltstudier 
  • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer 

 

Praktisk skapende arbeid omfatter området harde materialer; tre og metall . I harde materialer er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker, materialkunnskap, bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form. Gjennom arbeidet vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier kan benyttes som kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt. 

Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet. 

Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet  tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i. 

Grading scale

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen. 

Arbeidskrav: 

  • Presentasjon av problemstilling og prosjektplan.  
  •  Gjennomført Maskinopplæring
  •  Praktiske eksempler på teknikker
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.  

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Admission requirements

Gradert skala A-F.