Programplaner og emneplaner - Student
BLHP3000 Practical Training in Preschool, 3st Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis i barnehage, 3.studieår
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
- Programme description
-
-
Introduction
For mer informasjon om veiledet praksisstudier- se programplanen, praksisstudier og nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer
-
Learning outcomes
Praksisstudiet er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.
-
Content
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 100 prosent deltagelse i veiledet gruppearbeid hvor gruppene består av 6 studenter
- Gjennomført flervalgstest innen gitt tidsfrist
- Individuell skriftlig besvarelse inntil 1000 ord. Tilbakemelding på innholdet etter gitte kriterier
-
Teaching and learning methods
Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
-
Course requirements
Hovedfokuset i emnet er innføring i hvordan atferd læres, endres og opprettholdes i samspill med omgivelsene med mestring, selvstendighet og økt livskvalitet som siktemål. Studentene vil lære grunnprinsipper innenfor atferdsanalyse, samt hvordan atferd operasjonaliseres og registreres. Emnet gir videre en innføring i eksperimentell metode med vekt på N=1 design slik at studentene både skal vurdere effekten av miljøterapeutiske tiltak og forskningsresultater innen feltet. Selvbestemmelse, sosial validitet og lovgrunnlag for tjenestene som ytes står sentralt. Ulike sentrale psykologiske retninger sammenlignes. Relevant vitenskapsfilosofi og etikk, samt den historiske utviklingen innen anvendt atferdsanalyse bli presentert.
Emnet går over 10 uker, inkludert 1 uke til Interact.
-
Assessment
Bestått VERB1100, VERB1600, VERB1300, VERB1400, VERB1510 og VERB1210.
-
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hovedtrekk i den historiske utviklingen til anvendt atferdsanalyse
- kan forklare hvordan vitenskapsfilosofi er relevant for utøvelse av anvendt atferdsanalyse
- kan forklare grunnleggende atferdsanalytiske prinsipper
- kan gjøre rede for ulike måter å observere og registrere atferd på
- kan gjøre rede for selvbestemmelse, beslutningsstøtte og sosial validitet
- kan beskrive ulike N=1 eksperimentelle design, samt utvalgte forskningsmetoder som er aktuelle å benytte i vernepleiefaglig arbeid
- kan beskrive kjennetegn ved empirisk støttede tiltak
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere likheter og ulikheter mellom sentrale psykologiske og pedagogiske teorier
- kan vurdere sosial validitet i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan operasjonalisere og analysere atferd
- kan vurdere effekten av tiltak ved å analysere figurer som fremstiller N=1 eksperimentelle design
- kan anvende grunnleggende juridisk metode for å kunne implementere en rettsriktig og forsvarlig praksis
- kan vurdere hvordan ulike velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse i tråd med gjeldende lovverk, samt faglige føringer og etiske betraktninger
- kan vurdere virkning av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som tar sikte på å fremme sosialt valid atferdsendring
- kan anvende relevant og oppdatert faglitteratur for å belyse praktiske problemstillinger, treffe begrunnede valg og anvende atferdsanalytiske prinsipper i endringsarbeid
-
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, ferdighetstrening, interteaching, omvendt undervisning, podkast, arbeid med case og oppgaver i grupper med og uten tilbakemeldinger/veiledning, samt innlevering av skriftlig oppgave. Flervalgsoppgaven kan tas så mange ganger som studenten selv ønsker/har behov for.