EPN-V2

BLHP3000 Practical Training in Preschool, 3st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 3.studieår
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    For mer informasjon om veiledet praksisstudier- se programplanen, praksisstudier og nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

  • Learning outcomes

    Praksisstudiet er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

  • Content

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • Har kunnskap om styringsdokumenter for kroppsøving i skolen
    • Har kunnskap om fagets egenart, legitimering og formål
    • Har fagdidaktisk kunnskap til å kunne analysere og forstå undervisnings- og læringsprosesser i kroppsøving
    • Har kunnskap om elevers læring, sosialisering og utvikling med relevans for undervisning i kroppsøving.
    • Har kunnskap om forhold som er viktige for å kunne drive inkluderende undervisning i kroppsøving
    • Har kunnskap om ulike former for vurdering
    • Har relevant kunnskap om kroppen i samfunns- og naturvitenskaplige perspektiv
    • Har kunnskap om sikkerhet og livberging ved undervisnings i kroppsøving
    • Har kunnskap om bevegelsesaktiviteter som er aktuelle for undervisning i kroppsøving

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • Kan bruke ulike former for vurdering for å fremme elevers læring
    • Kan vurdere elevers måloppnåelse på relevante og hensiktsmessige måter
    • Kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
    • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
    • Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
    • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving
    • Kan anvendte vitenskaplig kunnskap i undervisning i kroppsøving
    • Kan utvikle og bruke egne bevegelsesferdigheter med tanke på undervisning i kroppsøving

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • Kan reflektere over sentrale profesjonsetiske spørsmål med relevans for kroppsøving
    • Kan diskutere faglig utviklingsarbeid i kroppsøving med kollegaer
    • Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
    • Kan diskutere kroppsøvingsfagets rolle i og bidrag til allmenndannelse
  • Teaching and learning methods

    Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.

  • Course requirements

    Praksisstudiet er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.

  • Assessment

    Kroppsøvingsfaget i grunnskolelærerutdanningen skal gjennom praktisk-metodisk og teoretisk undervisning kvalifisere studentene til å kunne tilrettelegge for elevenes læring. Utdanningen skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide med en mangfoldig elevgruppe, samt kompetanse til å utvikle faget i framtida.

    Videreutdanningstilbudet i kroppsøving vil legge vekt på å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse til å kunne undervise med utgangspunkt i fagets kjerneelementer og gjeldende læreplan. Dette innebærer særlig å knytte analyser av og arbeid med læreplanen til nyskapende og innovative undervisningsmetoder. Kroppsøving er et fag der vurderingsproblematikker har vært dominerende i fagdebatten, blant annet eksemplifisert av at innsats har blitt fjernet og senere gjeninnført som en del av vurderingsgrunnlaget. Vurdering er derfor et viktig tema for målgruppen for denne videreutdanningen. I tråd med innholdet i LK20 vil praktiske aktiviteter og bruk av digitale verktøy vektlegges. Innholdet i studiet omfatter forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer med fagets aktivitetsformer.

  • Grading scale

    Målgruppen for studiet er lærere med godkjent lærerutdanning for undervisning i grunnopplæringen.

    Dette studiet er ikke i regi av Utdanningsdirektoratet (Udir) – og Kompetanse for kvalitetsordningen. Det er imidlertid mulig å søke vikar/stipendordning for studiet i perioden 1. februar til 1 mars, på Udirs nettsider. Der må du velge «Andre studietilbud»

  • Examiners

    Opptakskravet er allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. Studenter som får studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning i kroppsøving. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å fullføre lærerutdanningen sin.

    Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.