EPN-V2

BLH3120 Language Environment in Kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Språkmiljø i barnehagen
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Emnet bygger på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. I dette emnet vil studentene lære hvordan man kan observere, dokumentere og forstå språkmiljøet i barnehagen og hvordan man kan bidra til å skape et godt språkmiljø for alle barna i barnegruppen, både små og store barn, énspråklige og flerspråklige barn, og barn med typisk og atypisk utvikling.

Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) skal barnehagen skape et rikt og variert språkmiljø for alle barn. For å skape et godt språkmiljø, står det i Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen (2009) at barnehagen bør satse på godt samvær, meningsfulle samtaler mellom barn og mellom barn og voksne og å dele felles opplevelser med hverandre. Dette er eksempler på aktiviteter som gjør at barna får delta i språkutviklende samtaler hvor de får utvidet ordforrådet sitt. Stortingsmeldingen Framtidens barnehage (2012-2013) understreker at språkmiljøet skal være berikende også for barn som har et annet morsmål enn norsk, og barn med særlige behov.

Required preliminary courses

Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) og i informasjon om studiemodellene - heltid og deltid på OsloMets nettside > Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
  • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
  • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
  • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
  • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
  • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:

1. Organisering av barnehagens språkmiljø

  • Personalledelse, veiledning
  • Organisering av barnehagehverdagen
  • Språkgrupper, språkrom, materiell
  • Voksenrollens betydning for språkmiljøet

2. Samtaler

  • Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
  • Hverdagssamtaler
  • Måltidet
  • Samlingsstunden

3. Lek og språk

  • Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
  • Humor, språklek
  • Lek som fortelling

4. Multimodale tekster

  • Bildebøker
  • Formidling, konkretisering og dramatisering
  • Digitale verktøy, apper

5. Barns egne fortellinger

6. Tidlig utforsking av lesing og skriving

7. Flerspråklighet

  • Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
  • Synliggjøring av flere språk i barnehagen

8. Prosjektarbeid

9. Artikkelskriving

Teaching and learning methods

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentdeltakelse og prosjektarbeid er viktige deler av studiet i tillegg til forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.

Prosjektarbeid med fokus på språkmiljøet i barnehagen

Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne delta i og lede et pedagogisk prosjektarbeid som tar sikte på å styrke, fremme og/eller inspirere til et variert og rikt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet omfatter observasjon, dokumentasjon, formidling til barn og voksne i barnehagen, gjennomføring av prosjektet og etterarbeid blant annet i form av en fagartikkel, som utgjør en del av eksamen. Det vil bli tilbudt veiledning i forbindelse med arbeidet med fagartikkelen. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre prosjektarbeid i en barnehage, vil det legges til rette for en teoretisk oppgave.

Course requirements

The master’s program final exam is an independently written thesis in the form of a scientific article. Ideally, this work should be in preparation from the time when the student starts in the program. The candidates choose their own topics for the thesis. Theses may be written about topics from research projects run by faculty or initiated by the student. The thesis should be on a topic relevant for the field of behavioral science as the term is used in the context of the current degree.

Assessment

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av:

  • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

All courses included in the specialisation must be completed with pass grades and all coursework requirements must be approved before the candidate may submit the master’s thesis.

Grading scale

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

  • The student can
  • analyze and critically assess the scientific work of others

Skills

The student can

  • demonstrate working knowledge of the ethical and technical principles that govern scientific research and publication, including international citation and reference standards
  • demonstrate that they can conduct a supervised research project in accordance with research ethics guidelines and regulations, and guidelines from relevant governmental bodies (i. e. The Norwegian Data Protection Authority, relevant Norwegian Research Ethics Committees and so on)
  • choose and apply relevant methods of data collection for research or scientific inquiry
  • write a thesis according to criteria determined by the university
  • critically assess the results of his own work
  • critically assess various sources of information

Competence

The student can

  • participate in the development of the behavioral sciences
  • justify their professional behavior with reference to ethical guidelines, general ethical considerations and their own assessment of the situation
  • analyze and critically assess various sources of information with relevance for the thesis.

Examiners

The thesis outline and thesis are individual work. Submission of thesis outline is required before a supervisor is appointed. Thesis outline must be submitted the semester before thesis submission at the latest. Students are advised to find a lab group to participate in.

Thesis supervision is compulsory. Each candidate gets a maximum of 30 hours of supervision during the thesis work. If a non-faculty supervisor is appointed, resources are divided by 2/3 of the time for the main supervisor and 1/3 for the second supervisor.