EPN-V2

BLH2200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer. For dette arbeidskravet er det anledning til to nye forsøk dersom man får «Ikke godkjent».

Arbeidskrav 2

Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.

Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: Nynorsk

Learning outcomes

Eksamensform

Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Content

Emnet omfatter følgende temaer:

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige  livssituasjoner
  • Foreldresamarbeid
  • Profesjonsforståelse

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.