Programplaner og emneplaner - Student
BLH2200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer. For dette arbeidskravet er det anledning til to nye forsøk dersom man får «Ikke godkjent».
Arbeidskrav 2
Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Nynorsk
Learning outcomes
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Content
Emnet omfatter følgende temaer:
- Det flerkulturelle samfunnet
- Religions- og livssynskunnskap
- Profesjonsetikk og etisk teori
- Høytids- og fortellingsdidaktikk
- Grunnleggende samfunnsteori
- Velferdsstaten
- Familie, barn og oppvekst
- Barn i vanskelige livssituasjoner
- Foreldresamarbeid
- Profesjonsforståelse
Teaching and learning methods
Ingen.
Course requirements
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.