EPN-V2

BLH2200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Learning outcomes

Dette emnet innbefatter teoretisk drøfting om og praktisk trening i visualisering av norsk talespråk gjennom bruk av tegn som støtte til munnavlesning (én-språklig tolking). Det arbeides også med tilpasning av tolkeformen i forhold til hørselshemmede brukeres ulike forutsetninger for avlesning av TSS.

Content

Emnet omfatter følgende temaer:

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Foreldresamarbeid
  • Profesjonsforståelse

Teaching and learning methods

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.

Til emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis (RPP2) som bygger på temadag i kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk (RPP1), og undervisning i temaet Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) som videreføres i LSU (BIV2).

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.

Fravær fra praksisstudiet i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisstudiet til bestått eller ikke bestått.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksis https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelererog i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (om lag 1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (om lag 20 minutter). I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
  • Individuell samtale med en faglærer på om lag 20 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2).
  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1).
  • Deltakelse på praksisforberedelse
  • Deltakelse på praksisoppsummering

For utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse i finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Assessment

Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager med utgangspunkt i oppgitte temaer. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- ti prosent.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatte.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.