Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description
- Course name in Norwegian
- Natur, helse og bevegelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
None
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
- kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
- vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
- er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
- Økologi og bærekraftig utvikling.
- Fysiske fenomen.
- Helse, mat og fysisk aktivitet
Teaching and learning methods
All
Course requirements
Grades are awarded on the basis of pass or fail.
Assessment
One internal examiner
Permitted exam materials and equipment
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Grading scale
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor på eksamen.