EPN-V2

BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet. 

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår. 

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
  • kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
  • didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
  • initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
  • vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
  • er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
  • er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet

Content

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • one group project based on a one-act play
  • preparation of two dramaturgical analyses of two given plays
  • preparation of two directing concepts
  • preparation and performance of two stage presentations
  • one theoretical group assignment that reflects one or more dramaturgical issues
  • fellow students’ presentations and subsequent assessment
  • Particepate at two group stage presentations of dramaturgical analysis and directing concepts
  • attendance at minimum 6 different theatre productions

In some cases, group tasks can be completed as individual tasks.

Compulsory attendance at teaching activities:

The students cannot be absent for more than 20% of teaching and supervision activities subject to an attendance and participation requirement.

Teaching and learning methods

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.

Veiledet praksisstudier

Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden  https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer  og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave - observasjon i natur og naturfagsdidaktikk, med omfang inntil 1000 ord. 

Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig oppgave - barn i bevegelse, med omfang inntil 1000 ord. 

Arbeidskrav 3: Individuell oppgave - multiple choice, omfang inntil to timer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Praktisk arbeid med barn (krav om 100 prosent deltakelse)

Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse (krav om 100 prosent deltakelse)

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. 

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Assessment

Dramaturgy is for those who want to immerse themselves in the various processes and forms of expression in theatre.

Dramaturgy is the tool of theatre.

Dramaturgy is a full-time daytime study.

Dramaturgy aims to further develop the students’ professionalism in relation to drama and theatre pedagogy.

Applicants may be able to take this course as an individual course if there are vacant places.

The programme comprises the following two main areas, dramaturgy and subject didactics.

Permitted exam materials and equipment

Passed DT1000 Drama and Theatre Communication or equivalent.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of dramaturgical text analysis in a historical and contemporary perspective
  • has knowledge of forms of communication and dramaturgical tools in scenic expressions
  • has knowledge of central theories, models and methods within dramaturgy in a production perspective
  • is familiar with research methods and has knowledge of ethics in the field of dramaturgy

Skills

The student:

  • can analyze, elucidate and evaluate different aspects in the field of theatre
  • can master practical work with dramaturgy and scenic instruments
  • can shape, prepare and apply a directing concept
  • can analyze, design, and evaluate dramaturgical concepts
  • can reflect on his/her own dramaturgical competence
  • can evaluate themselves as dramaturge in staging and group processes
  • has insight into different forms of dissemination and ethical issues

General competence

The student:

  • can reflect on and communicate knowledge about distinctive nature and directions
  • can recognize and master idioms and experiment with artistic expression
  • can plan and carry out projects over time based on various dramatic texts in accordance with ethical requirements and guidelines
  • can apply knowledge of forms of communication and dramaturgical tools in scenic expressions
  • can apply his/her dramaturgical expertise and make reasoned artistic choices
  • can contribute to nuanced views and experiences together with others in group processes and in scenic work
  • can make choices of drama and theme and apply this in meeting with different target groups
  • can apply central theories, models and methods within dramaturgy in a production perspective

Examiners

The course is a full-time study during the day. It therefore assumes that the student (mainly) is present and is familiar with the knowledge content of the teaching.

The course is process-oriented and builds on the student's own activity, both practical and theoretical. The study is very intensive and labor-intensive.

The course emphasizes the practical side of the subject. The student will apply dramaturgy through various screenings.

The work will mainly take the form of practical workshops with discussion and testing of ideas in plenary. Lectures and presentations are linked to practical work and theoretical material.

The students will have great responsibility for their own learning, organization and implementation of the work in their groups. The students must demonstrate the ability to collaborate to create a safe and creative learning environment.