EPN-V2

BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet.

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
  • kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
  • didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
  • initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
  • vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
  • er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
  • er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
  • Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse, mat og fysisk aktivitet

Teaching and learning methods

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.

Veiledet praksisstudier

Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Course requirements

Lectures and tutored exercises.

Assessment

None.

Permitted exam materials and equipment

Individual oral exam.

The oral exam cannot be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Grading scale

None.

Examiners

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.