Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description
- Course name in Norwegian
- Natur, helse og bevegelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet.
Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
- kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
- vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
- er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
- kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet
Content
The exam papers will be assessed by an internal and an external examiner. A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
Teaching and learning methods
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisstudier
Praksisopplæringen har et omfang på totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet, praksiskalenderen og på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave med omfang inntil 2000 ord.
Arbeidskrav 2: Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Praktisk arbeid med barn (krav om 100 prosent deltakelse)
Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse (krav om 100 prosent deltakelse)
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, krav om deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Assessment
Hand-ins and presentations will be parts of a portfolio. Individual participation is a part of the portfolio evaluation. Specification of the portfolio:
- Group presentations of two cases and/or two journal articles
- Group projects during the semester: max 20 pages
- Individual process reflection: max 3 pages
- Individual participation in discussions
In order to take the final exam, the portfolio must be approved by the instructor.
Permitted exam materials and equipment
A four-hour written exam will take place at the end of the course.
Grading scale
A list of reference aids allowed will be published on our website.
Examiners
Letter grading A-F.