EPN-V2

BLDPE1000 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis eget arbeidssted, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Du kan lese om praksisstudiet i programplanen, du finner praksiskalenderen, retningslinjer for praksis og med mer på nettsiden praksis for barnehagelærerutdanningen https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Learning outcomes

Du finner utfyllende informasjon i programplanen. Beskrivelse av faglig progresjon, et støtteverktøy, finner du på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Content

Se programplanen.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytter definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

 

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bidrar til barns lek, estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning.
  • kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
  • kunnskap om kommunikasjon, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
  • kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i drama, forming og musikk.

Ferdigheter                                                                                                                                   

Studenten kan

  • anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner 
  • utforske, leke og skape gjennom digitale uttrykksformer med barn.
  • bruke sin faglighet i drama, forming og musikk i samspill, improvisasjon og skapende prosesser.
  • planlegge, gjennomføre og lede kunstfaglige prosesser.
  • legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk.
  • ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering.
  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek.
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

 

Generell kompetanse

Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kunst- og kulturarena og ivaretar barns ytringer og demokratiske rettigheter.
  • kan løfte fram barns estetiske uttrykk.
  • kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser.
  • kjenner til forskning knyttet til kunstfaglig arbeid med barn
  • kan reflektere over hva pedagogisk ledelse innebærer i møte med barn og barnegrupper.
  • kan reflektere over egen rolle i møte med barns estetiske væremåter.

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformer                                                                                                Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis                                                                                                                                                  Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene:                                                                                                                    2. semester: 20 dager ekstern praksis veiledet og vurdert av praksislærer, organisert som 4 hele sammenhengende uker, fem dager praksis hver uke.

Assessment

Avsluttende vurdering:

Eksamen består av to eksamensdeler:

1. Praktisk, tverrfaglig eksamen i gruppe med særlig fokus på ett tildelt kunstfag. Fire til seks studenter per gruppe. Omfang 20 - 25 minutter. Individuell vurdering i gruppe. 

2. Individuell muntlig eksamen knyttet til del 1 og rollen som kunst og kulturformidler i barnehagen. Omfang omlag 10 minutter.

Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Del 1 vektes 60% og del 2 vektes 40%. 

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler avlegges begge eksamensdeler på nytt.

Grading scale

Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.

Examiners

Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor.