Programplaner og emneplaner - Student
BLDPE1000 Practical Training, 1st Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis eget arbeidssted, 1.studieår
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale i programplanen
Learning outcomes
Du finner utfyllende informasjon i programplanen. Beskrivelse av faglig progresjon, et støtteverktøy, finner du på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer
Content
Videreutdanningen tilbys som deltidstudium over ett år og består av to emner á 15 studiepoeng.
Emnene bygger på hverandre, og emne 1 må være bestått før studenten kan stille til eksamen i emne 2.
Teaching and learning methods
Se beskrivelse i programplanen.
Course requirements
Videreutdanningen tar utgangspunkt i sosialfaglige perspektiver på helse og livskvalitet, hvor samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold står sentralt. Studenter i videreutdanningen vil få fordypet kunnskap om sentrale sosialfaglige teorier og perspektiver, og sosionomens roller i tverrfaglig samarbeid i helsetjenester.
Faglig og profesjonell utvikling står sentralt gjennom videreutdanningsforløpet, med fokus på integrasjon av teori, praksis og yrkesetisk refleksjon.
Hensikten med videreutdanningen er kompetanseheving for sosionomer som enten jobber i primær- eller spesialisthelsetjenester, eller ønsker å jobbe innen tjenester med fokus på helserelaterte
utfordringer i menneskers hverdagsliv (inkludert tverrfaglige helseteam, ambulerende tjenester,
somatisk sykehus eller psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid).
Videreutdanningen gir fordypning på kompetanseområdene:
- sosialfaglige perspektiver og tilnærminger på psykososiale og helserelaterte utfordringer
- systematisk psykososial kartlegging og vurdering
- etikk, lovverk og organisering for sosialt arbeid i helsetjenester
- samhandling og relasjoner ved helserelaterte utfordringer
- formidling og profesjonsutvikling i sosialt helsearbeid
Utdanningen er på masternivå.
Assessment
Videreutdanningen er relevant for sosionomer som er ansatt innen tjenester med fokus på helserelaterte utfordringer i menneskers hverdagsliv, eller sosionomer som ønsker å jobbe innen slike tjenester.
Grading scale
Opptakskravet er fullført bachelorgrad i sosialt arbeid eller treårig sosionomutdanning.
Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Søkere som på søketidspunktet er ansatt i sosialfaglig stilling i helsesektoren får ett tilleggspoeng i opptaket.
Examiners
Etter endt videreutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sosialfaglig teori og kunnskapsbaserte tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer.
- har inngående kunnskap fra ulike perspektiver om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
- har kunnskap om krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging.
- har kunnskap om relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for sosialt og psykososialt helsearbeid.
- har kunnskap om etikk, sentrale verdier og etiske problemstillinger i sosialt og psykososialt helsearbeid.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til sosiale og psykososiale teorier, metoder og fortolkninger
- kan anvende kunnskap om ulike sosiale og psykososiale teorier og perspektiver for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
- kan identifisere sosialfaglige problemstillinger med særlig relevans for psykososiale og helserelaterte utfordringer og tilnærminger.
- kan analysere samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold og anvende kunnskapen i sosialt og psykososialt helsearbeid.
- kan analysere og reflektere kritisk for å identifisere og håndtere etiske problemstillinger i praksis.
- kan anvende kunnskap om organisering av helse- og velferdstjenester og nasjonale og lokale retningslinjer for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere sosialfaglige og yrkesetiske problemstillinger med relevans for sosialt arbeid i helsetjenestene.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre komplekse sosialfaglige arbeidsoppgaver.
- kan formidle sosialt arbeids kunnskapsområde innen helse.