EPN-V2

BLDPE1000 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis eget arbeidssted, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Se omtale i programplanen

Learning outcomes

Du finner utfyllende informasjon i programplanen. Beskrivelse av faglig progresjon, et støtteverktøy, finner du på nettsiden https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Content

Videreutdanningen tilbys som deltidstudium over ett år og består av to emner á 15 studiepoeng.

Emnene bygger på hverandre, og emne 1 må være bestått før studenten kan stille til eksamen i emne 2.

Teaching and learning methods

Se beskrivelse i programplanen.

Course requirements

Videreutdanningen tar utgangspunkt i sosialfaglige perspektiver på helse og livskvalitet, hvor samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold står sentralt. Studenter i videreutdanningen vil få fordypet kunnskap om sentrale sosialfaglige teorier og perspektiver, og sosionomens roller i tverrfaglig samarbeid i helsetjenester.

Faglig og profesjonell utvikling står sentralt gjennom videreutdanningsforløpet, med fokus på integrasjon av teori, praksis og yrkesetisk refleksjon.

Hensikten med videreutdanningen er kompetanseheving for sosionomer som enten jobber i primær- eller spesialisthelsetjenester, eller ønsker å jobbe innen tjenester med fokus på helserelaterte

utfordringer i menneskers hverdagsliv (inkludert tverrfaglige helseteam, ambulerende tjenester,

somatisk sykehus eller psykisk helse, rus og avhengighetsarbeid).

Videreutdanningen gir fordypning på kompetanseområdene:

  • sosialfaglige perspektiver og tilnærminger på psykososiale og helserelaterte utfordringer
  • systematisk psykososial kartlegging og vurdering
  • etikk, lovverk og organisering for sosialt arbeid i helsetjenester
  • samhandling og relasjoner ved helserelaterte utfordringer
  • formidling og profesjonsutvikling i sosialt helsearbeid

Utdanningen er på masternivå.

Assessment

Videreutdanningen er relevant for sosionomer som er ansatt innen tjenester med fokus på helserelaterte utfordringer i menneskers hverdagsliv, eller sosionomer som ønsker å jobbe innen slike tjenester.

Grading scale

Opptakskravet er fullført bachelorgrad i sosialt arbeid eller treårig sosionomutdanning.

Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Søkere som på søketidspunktet er ansatt i sosialfaglig stilling i helsesektoren får ett tilleggspoeng i opptaket.

Examiners

Etter endt videreutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om sosialfaglig teori og kunnskapsbaserte tilnærminger til psykososiale og helserelaterte utfordringer.
  • har inngående kunnskap fra ulike perspektiver om forhold på individ-, gruppe- og samfunnsnivå som kan hemme og fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
  • har kunnskap om krav til faglig kvalitet og forsvarlighet i kartlegging, utredning, behandling og oppfølging.
  • har kunnskap om relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for sosialt og psykososialt helsearbeid.
  • har kunnskap om etikk, sentrale verdier og etiske problemstillinger i sosialt og psykososialt helsearbeid.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til sosiale og psykososiale teorier, metoder og fortolkninger
  • kan anvende kunnskap om ulike sosiale og psykososiale teorier og perspektiver for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.
  • kan identifisere sosialfaglige problemstillinger med særlig relevans for psykososiale og helserelaterte utfordringer og tilnærminger.
  • kan analysere samspillet mellom sosiale, kulturelle, emosjonelle, psykososiale, eksistensielle og helsemessige forhold og anvende kunnskapen i sosialt og psykososialt helsearbeid.
  • kan analysere og reflektere kritisk for å identifisere og håndtere etiske problemstillinger i praksis.
  • kan anvende kunnskap om organisering av helse- og velferdstjenester og nasjonale og lokale retningslinjer for å vurdere egnede tilnærminger til å fremme bedringsprosesser, mestring, livskvalitet og sosial deltakelse.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere sosialfaglige og yrkesetiske problemstillinger med relevans for sosialt arbeid i helsetjenestene.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre komplekse sosialfaglige arbeidsoppgaver.
  • kan formidle sosialt arbeids kunnskapsområde innen helse.