EPN-V2

BLDP1000 Practical Training Preschool, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Du kan lese om praksisstudiet i programplanen. Du finner praksiskalenderen, retningslinjer for praksis med mer her: https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Learning outcomes

Du finner informasjon om læringsutbytte og progresjon i praksis i programplanen.

Content

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer, laboratoriearbeid og i timeplanfestet gruppearbeid

Teaching and learning methods

Emnet omfatter grunnleggende teoretisk kunnskap i biokjemi, cellebiologi, genetikk og mikrobiologi. Kunnskap innen disse temaene er et viktig grunnlag for å forstå de metoder og analyser som benyttes innen bioingeniørfaget, og for å kunne sette analysesvarene inn i en biologisk sammenheng.

Course requirements

Du finner omtale av praksis i programplanen.

Assessment

Studenten må være tatt opp på studiet.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for eukaryote og prokaryote cellers oppbygging, funksjon og metabolisme
  • kan gjøre rede for hvordan genetisk informasjon flyter fra DNA via RNA til proteiner
  • kan gi eksempler på hvordan cellebiologiske faktorer kan virke inn på helse og sykdom
  • kan beskrive viktige makromolekylers struktur og egenskaper
  • kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer
  • kan beskrive prinsipper innen grunnleggende genetikk og kjenner til forholdet mellom arv og sykdom
  • kan beskrive likheter og forskjeller mellom bakterier, virus, sopp og parasitter
  • kan gjøre rede for betingelser for cellulær vekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre utvalgte genteknologiske analyser
  • kan analysere og tolke cellebiologiske og biokjemiske data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide problembasert i grupper
  • kan formidle sentralt fagstoff innen cellebiologi og biokjemi til medstudenter

Examiners

Arbeids- og undervisningsformer består av forelesninger, seminarer, laboratoriearbeid og gruppearbeid.

Det legges vekt på studentaktive læringsformer. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger og øvingsoppgaver.