EPN-V2

BLDP1000 Practical Training Preschool, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Du kan lese om praksisstudiet i programplanen. Du finner praksiskalenderen, retningslinjer for praksis med mer her: https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Learning outcomes

Du finner informasjon om læringsutbytte og progresjon i praksis i programplanen.

Content

Du finner omtale av innhold i programplanen og her https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer

Teaching and learning methods

Se under vurdering/eksamen.

Course requirements

Se under vurdering/eksamen.

Assessment

Se under vurdering/eksamen.

Grading scale

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Matematikk 1, 1.-7. trinn, eller tilsvarende.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Examiners

I dette kurset vil de faglige emner på samme måte som for Matematikk 1 være sentrert rundt sentrale faglige emner i grunnskolen. I Matematikk 2 fordyper studenten seg i noen av temaene fra matematikk 1. Dette gjelder både hva som betegnes som matematikkfaglige og matematikkdidaktisk tema. I Matematikk 2 vil det også i større grad bli vektlagt forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning i matematikk.

Sentrale emner er:

  • Hvordan kunnskap i matematikk utvikles og begrunnes.
  • Matematikk som skapende, resonnerende og undersøkende virksomhet.
  • Problemløsning i matematikk.
  • Matematisk modellering.
  • Matematikk som et systematiske oppbygd kunnskapsområde.
  • Ulike begrunnelser og bevis i matematikk.
  • Symbolisering og representasjon i matematikk.
  • Kommunikasjon i og av matematikk.
  • Forskning og teorier om undervisning i matematikk.
  • Forskning og teorier om lærerkompetanse i matematikk.
  • Forskning og teorier om læring i matematikk.
  • Forskning og teorier om elevers utvikling av matematisk kunnskap.
  • Vurdering og tilpasset opplæring; herunder også elever med matematikkvansker.