EPN-V2

BLD3490 Sustainable Development and Pedagogical Work with Children in Nature Course description

Course name in Norwegian
Bærekraft og pedagogisk arbeid med barn i natur
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale begreper og forståelser av ledelse
  • avansert kunnskap om ulike ledelsesteorier i tilknytning til egen lederpraksis
  • kunnskap om betingelser for effektiv ledelse og motivasjon av medarbeidere

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • selvstendig analysere problemstillinger knyttet til ledelse
  • reflektere inngående over egen og andres ledelsespraksis
  • ha et kritisk blikk på teori og forskning om ledelse
  • knytte sammen forståelse av egen lederrolle, bedømmelse av egen praksis, ulike teorier om ledelse og egen profesjonell utvikling som leder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beherske fagområdets uttrykksformer
  • forstå egen organisasjon og situasjon ved analyse og kritisk anvendelse av ledelsesteori
  • formidle avansert fagkunnskap til medarbeidere og organisasjonen for øvrig

Learning outcomes

Undervisningsformen vil veksle mellom undervisningsmøter, studentpresentasjoner, praktiske øvelser og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Arbeidsformene innebærer utstrakt dialog og hviler på fysisk tilstedeværelse.

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema:

1. Natur og økologi

  • økologi
  • naturmangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Materialitet og estetisk praksis

  • materielle erfaringer og materialforståelse
  • håndverk og teknologi
  • kunst og estetisk praksis

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse og ulike tilnærminger til bærekraftig utvikling/bærekraft.
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 2: Innlevering tilsvarende 1200 ord
  • Arbeidskrav 3: Innlevering tilsvarende 1200 ord

Formålet med arbeidskravene er at studenten skal reflektere omkring faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis. Hvert arbeidskrav inkluderer også å gi tilbakemelding på en medstudents innlevering. Arbeidskrav 3 vil være knyttet til erfaringer/opplevlser på kurset og forutsetter deltakelse på en eller flere av de praktiske øvelsene.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Course requirements

Eksamen i emnet er individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A - F

Grading scale

Dag Jansson

Examiners

Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.