EPN-V2

BLD3490 Sustainable Development and Pedagogical Work with Children in Nature Course description

Course name in Norwegian
Bærekraft og pedagogisk arbeid med barn i natur
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Gender, ethnicity, social class, age/generation, functional ability and sexual orientation form the basis for social categories that are part of the power relations and forms of dominance in society today. That also makes them important to the freedom of action of groups and individuals and the way in which they understand themselves and others. It is a challenge in empirical analyses to take into consideration that people belong to many different categories at the same time.

Intersectional approaches make it possible for analyses to identify the many-faceted interactions that can constitute social categories and that social categories can produce. This course includes theoretical perspectives and empirical research that are primarily based on affiliation to one of the relevant categories, as well as scholarly works that make dynamic relationships between category affiliations the focus of their analysis.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
  • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
  • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
  • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
  • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger

Content

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema:

1. Natur og økologi

  • økologi
  • naturmangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Materialitet og estetisk praksis

  • materielle erfaringer og materialforståelse
  • håndverk og teknologi
  • kunst og estetisk praksis

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse og ulike tilnærminger til bærekraftig utvikling/bærekraft.
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen

Teaching and learning methods

Teaching will take the form of lectures, groups- and class discussions.

Course requirements

Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence may only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.

Assessment

Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Permitted exam materials and equipment

Det er tillatt å ha med ett produkt og ett A4-ark med notater.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.