Programplaner og emneplaner - Student
BLD3490 Sustainable Development and Pedagogical Work with Children in Nature Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraft og pedagogisk arbeid med barn i natur
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student:
- has a deep understanding of how data mining can be used to extract knowledge from data sets.
- has advanced knowledge of the different data mining algorithms
Skills
Upon successful completion of the course, the student:
- can design and implement data mining algorithms
- can deploy different data mining systems and configure them
- can utilize a specialized library for data mining
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- can use data mining systems to mine data
- can analyse data mining solutions with regard to robustness and in relation to his/her intended tasks
- can explain how data mining can be used in different applications areas such as business analytics
Required preliminary courses
This course is divided into two parts. The first part with focus on covering the principles of data mining and stream processing. Different seminars will be given on the different methodological aspects of data mining and stream processing as well as the programming paradigms and software tools that enable them.
The second part will focus on the students completing a programming project. The project can be chosen from a portfolio of available problems. The student will work in a group on the project and submit a final code-base with a report.
During this part, there may be lectures if needed, but most of the time will be spent on individual supervision of students in lab-sessions.
Practical training
Lab sessions.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
- har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
- har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
- har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
- har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
- har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
- kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
- kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
- kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
- kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger
Content
Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema:
1. Natur og økologi
- økologi
- naturmangfold
- ulike naturmiljøer
- natursyn
2. Materialitet og estetisk praksis
- materielle erfaringer og materialforståelse
- håndverk og teknologi
- kunst og estetisk praksis
3. Demokrati og rettferdig fordeling
- global forståelse
- solidaritet og rettferdig fordeling
- barns rettigheter og medvirkning
4. Ledelse og veiledning
- pedagogisk ledelse og ulike tilnærminger til bærekraftig utvikling/bærekraft.
- veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
Teaching and learning methods
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling.
1. Individuelt prosjekt i barnehagen. Presentasjon av prosjektet for medstudenter og lærere, omfang 10-15 minutter.
2. Individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1200 ord +/- 10 %.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på studiested, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Assessment
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Permitted exam materials and equipment
Professor Anis Yazidi
Grading scale
- Data mining systems
- Data mining and machine learning algorithms
- Deep learning and neural networks for datamining
- Data stream processing methods, such as, but not limited to, anomaly detection, clustering, association rule learning
- Distributed reinforcement learning for data mining.
- Data visualization
Examiners
Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.