EPN-V2

BLD3460 Language Environment in Kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Ledelse av arbeidet med språkmiljø i barnehagen
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Fordypningen bygger på kunnskapsområdet «Språk, tekst og matematikk», særlig knyttet til språk og tekst. I denne fordypningen vil studentene lære hvordan man kan observere, dokumentere og forstå språkmiljøet i barnehagen, og hvordan man kan bidra til å skape et godt språkmiljø for alle barna i barnehagen, både små og store barn, énspråklige og flerspråklige barn, og barn med typisk og atypisk utvikling.

    Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) skal barnehagen skape et variert språkmiljø for alle barn, og fordypningen vil på ulike måter tematisere hvordan dette kan omsettes til praksis.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan man kan skape et variert språkmiljø i barnehagen for alle barn
    • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk og litteratur på i barnehagen
    • har fordypet kunnskap om språk og litteratur i sammenheng med sosialt samspill, lek og kommunikasjon
    • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sin kunnskap om barns språk og barnelitteratur i møte med barn
    • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner gjennom estetisk arbeid i barnehagen
    • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan arbeide for å forbedre språkmiljøet og dessuten veilede personalet i dette arbeidet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
    • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen
    • kan formidle fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foresatte og i samfunnet for øvrig
  • Content

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen.

    Praksisperioden har en varighet på 15 dager på eget arbeidsted, er veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor.

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentaktivitet og prosjektarbeid er viktige deler av studiet, i tillegg til forelesninger, både fysisk og digitalt, gruppearbeid, selvstudium og arbeid i egen barnehage. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    Individuelt arbeidskrav 1, prosjektarbeid. Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne lede og delta i et estetisk prosjektarbeid som skal bidra til et inspirerende språkmiljø, og som inviterer til barns deltakelse på ulike måter. Prosjektarbeidet gjennomføres i egen barnehage. Arbeidskravet er todelt og består av følgende komponenter:

    • Skriftlig prosjektbeskrivelse. Omfang 1000 ord +/- 10 %.
    • Muntlig presentasjon av prosjektarbeidet for medstudenter. Omfang 10-15 minutter.

    Individuelt arbeidskrav 2, pensumseminar. Muntlig presentasjon av fagstoff i gruppe. Omfang: om lag 10 minutter.

    Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse

    • Deltagelse på presentasjon av prosjektarbeid for og av medstudenter.
    • Deltakelse på pensumseminar for og av medstudenter.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på studiested, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

  • Assessment

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av:

    • Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges

  • Grading scale

    Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.

    Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

  • Examiners

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
    • det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
    • ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
    • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
    • sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
    • lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
    • Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
    • formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
    • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
    • samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
    • gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk sammen med kolleger, barn og foresatte
    • identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
    • gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
    • arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
    • se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen