Programplaner og emneplaner - Student
BLD3420 Children in need of special care and follow-up measures Course description
- Course name in Norwegian
- Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Required preliminary courses
Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.
Learning outcomes
All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med særlige behov
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
6. Oppgaveseminar
- Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
- Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
- Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet
Teaching and learning methods
I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen.
I løpet av studiet skal studentene (enkeltvis eller i mindre grupper) gjennomføre en observasjonspraksis på fire til fem dager i barnehager med ulik organisering av det pedagogiske tilbudet, og med fokus på inkluderende prosesser. Aktuelle problemstillinger skal belyses gjennom observasjonsmaterialet fra barnehagene og bearbeides i grupper med utgangspunkt i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur.
IKT (Informasjonsteknologi) brukes aktivt i læringsprosessene.
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen og på nettsiden med informasjon om praksis samt i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
- En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
- Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang omlag 30 min.
- Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
- Refleksjonsnotat i forbindelse med praksis i barnehage på 400 ord +/-10%
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
- Deltakelse i seminar om praksis i barnehage
- Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er 4 timer eksamen under tilsyn
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid for nærmere informasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
De aller fleste virksomheter tar i bruk prosjektformatet når endringer eller innovasjonsprosesser skal gjennomføres. Prosjektlederrollen og teamarbeid er sentralt for at prosjekter skal lykkes. Videre er det sentralt å kunne legge til grunn en gjennomføringsmåte som tar hensyn til endringer og tilpasninger underveis. Det fordrer ofte mer smidige prosjekter en mer tradisjonelle gjennomføringer. Oppmerksomhet mot innovasjon, brukertilpasninger, samhandling og læring blir sentral for å oppnå prosjektsuksess.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ledelse av prosjekter og prosjektleders oppmerksomhetsområder
- har inngående kunnskap om smidige gjennomføringsmåter og valg av hensiktsmessige gjennomføringsstrategier for prosjekter
- har inngående kjennskap om innvirkningen av ledelse, påvirkning og motivering av prosjektets teammedlemmer, som avgjørende for vellykkede prosjektteam
- kan identifisere og redegjøre for sentrale kjennetegn på innovasjonsprosesser
- har solid innsikt og forståelse i teamarbeidsprosesser og samarbeid i team
- har kunnskap om prosjektkompleksitet, prosjektifisering av virksomheter og forståelse for samordning av ulike samtidige prosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre begrunnede valg for prosjektstyringsmessige metoder som kan bidra til hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
- har en rolleforståelse knyttet til prosjektlederfunksjonen som kan bidra til hensiktsmessig ivaretakelse av prosjektlederrollen
- kan anvende metoder og tilnærminger for oppstart av prosjektteam
- kan reflektere over læringsprosesser i teamarbeid som grunnlag for læring i prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- har samarbeidsevner og kan løse prosjektrelaterte problemstillinger på en kreativ måte
- er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av innovasjonsprosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
- kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter