EPN-V2

BLD1300 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
  • har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
  • har kjennskap til den samiske årstidskalenderen

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
  • kan legge til rette for mangfold og inkludering i arbeidet i barnehagen med helse, natur og bevegelse
  • kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna.
  • kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysisk aktivitet i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen.
  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
  • er bevisst faglige perspektiver for å skape gode grupper og gruppeprosesser

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Ulike lek- og læringsmiljøer i naturen, nærmiljøet og barnehagen
  • Barns fysiske vekst og motoriske utvikling
  • Fysiske fenomen
  • Helse og kosthold
  • Kropp, lek og samspill
  • Økologi og bærekraftig utvikling

Teaching and learning methods

Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen går over 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdeneNatur, helse og bevegelse i første semester og Barns utvikling, lek og læring og Samfunn, religion, livssyn og etikk i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av hvert semester.

Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioden og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

Course requirements

Grade scale A-F

Assessment

One external and one internal examiner will assess all the papers

Grading scale

Karakterskala:A-F.

Examiners

Tilsynssensor vurderer oppgavetekst og vurderingskriterier til individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgave/multiple choice) under tilsyn.

Skriftlig individuell hjemmeeksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.