Programplaner og emneplaner - Student
BLD1200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barnehagens særskilte verdigrunnlag, om etisk tenkning og veiledning
- det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
- ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
- barns reaksjoner i vanskelige livssituasjoner, de voksnes ansvar og om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten kan
- praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til fagområdet
- utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
- samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- gi barn opplevelser knyttet til tradisjoner og læringsmuligheter i lokalsamfunnet og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over samfunn, etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foresatte
- identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
- gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
- arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
- se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
Content
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis prosjektarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene: Femte semester: 15 dager på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer, i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.
Sjette semester: 15 dager på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer. Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.
Course requirements
This course provides an in-depth exploration of social science’s evolving role within society, alongside the potential influences of societal stakeholders on the social sciences. Closely related to the courses on the philosophy of science and science ethics, this course covers issues of new expectations and requirements of research to interact and engage with society, and how they may reflect more general societal transformations affecting the production and valuation of knowledge.
These expectations and requirements concern issues such as achieving societal impact, bringing onboard various groups of stakeholders, disseminating research findings to a wide range of and increasingly diverse set of audiences, reaching out to groups in vulnerable positions, and of incorporating non-researchers into the processes of planning, doing and publishing social science research. The course explores these trends against a backdrop of science integrity and academic freedom, which, in some European and wider international contexts, face challenges from political and societal pressures.
Theoretically, the course explores the transformation in knowledge production, moving from a traditional, discipline-centred approach to a more dynamic, context-driven and interdisciplinary one. It delves into, the ‘knowledge economy’ as a real and as an imagined phenomenon, and it considers the theoretical underpinnings of ‘evidence-based research’, including the realist approach. This course will allow candidates to critically reflect upon the drivers of recent trends that increasingly obliterate the borders between the field of science and surrounding fields of politics, practice, and the public sphere. Hereby candidates are prepared to utilize the many possibilities offered by these developments in terms of engaging with the wider society, while recognizing the pitfalls. Candidates will work with practical cases of how their own doctoral research can generate societal and practical impact, involve stakeholders and end-users in the science process, and integrate the principles and practices of ‘open science’.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Knowledge
After completing the course the PhD candidate:
- Has advanced knowledge about major trends in social science’s relations to the wider society
- Has extensive knowledge about specific topics that have come to dominate the academic field such as outreach, user-involvement, stakeholders in research and knowledge translation, citizen science, science skepticism and the politization of science
- Has advanced knowledge about theories explaining current trends in the relations between research, universities and society
Skills
After completion of the course, the PhD candidate:
- Can discuss his or her own research in terms of possible societal impact and is able to set up a concrete plan outlining the pathway to impact
- Can discuss his or her project in terms of strategies to involve ordinary citizens in fieldwork or end-users in the design, implementation and dissemination of the research
General competence
After completion of the course, the PhD candidate:
- Will have strengthened critical awareness when it comes to identifying trends in social science research’s engagement with society
- Will have improved understanding of their own role as researchers vis-à-vis diverse groups of stakeholders such as state agencies commissioning research, professional associations, user associations and the general public
Grading scale
The course comprises three days of lectures (12 hours) and workshops (3 hours), amounting to 5 ECTS credits.
Active participation is necessary to adequately understand the course material and themes. Candidates will work with practical cases of how their own doctoral research relates to course themes, for example how their research outcomes may lead to impact (i.e. contribute to change in the field), how one may involve users or stakeholders in research activities or how to adopt an ‘open science’ approach. Participation is mandatory and expected in all days of teaching.
Examiners
The assessment in this course shall be a written essay addressing one of the topics of the course and relating it the PhD student’s own dissertation. The scope of the essay shall be about 8-10 pages, and be delivered within two months after the course.Essays must be submitted within the given deadline, without extensions. Exceptions are made only in the case of illness (documented by sick leave). In these cases, an extension equaling the length of the sick leave can be granted (upon application).