EPN-V2

BLD1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring 1
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om entreprenøriell læring
  • har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
  • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om visuell dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
  • kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
  • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier

Learning outcomes

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
  • 5 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jfr. praksisguiden)

Content

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelsen og profesjonsetikk
  • Ulike syn på barns danning og utvikling gjennom omsorg, lek og læring
  • De yngste barna i barnehagen
  • Barns rett til medvirkning
  • Voksen - barns samspill
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
  • Barns læring i gruppe
  • Ulike syn på didaktikk, pedagogisk grunnsyn og ulike planleggings- og evalueringsmåter

Teaching and learning methods

Course requirements

Individuell prosjekteksamen.

  • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring. Omfang ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Grading scale

Karakterskala:A-F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor og gradert karakterskala A-F.