Programplaner og emneplaner - Student
BLD1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek og læring 1
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om entreprenøriell læring
- har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
- har kunnskap om visuell dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
- kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
Learning outcomes
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
- 5 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jfr. praksisguiden)
Content
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelsen og profesjonsetikk
- Ulike syn på barns danning og utvikling gjennom omsorg, lek og læring
- De yngste barna i barnehagen
- Barns rett til medvirkning
- Voksen - barns samspill
- Barnehagens fysiske miljø
- Observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
- Barns læring i gruppe
- Ulike syn på didaktikk, pedagogisk grunnsyn og ulike planleggings- og evalueringsmåter
Teaching and learning methods
Course requirements
Individuell prosjekteksamen.
- Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring. Omfang ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Grading scale
Karakterskala:A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor og gradert karakterskala A-F.