EPN-V2

BLAP2000 Practical Training in Preschool, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis barnehage, 2.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studiet har til hensikt å kvalifisere yrkesfaglærere til rollen som praksislærere og lærerutdannere.

Praksislærer har stor betydning for lærerstudentens læring og utvikling, og for kvaliteten på praksisopplæringen. Pedagogisk praksis er regnet som en likeverdig opplæringsarena i likhet med utdanningsinstitusjonene. Her skal prøve ut og bearbeide egne erfaringer og refleksjoner om læringsutbyttene slik at arbeidslivsrelevansen økes.

Ifølge Nasjonale retningslinjer for Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag og treårig Yrkesfaglærerutdanning bør praksislærere kvalifiseres gjennom videreutdanning fordi praksislærerrollen forutsetter solid og sammensatt kompetanse for å ivare kvaliteten i praksisopplæringen.

Studiet er asynkront og fleksibelt. Det innebærer at studentene kan gjennomføre studiet i eget tempo, dog innenfor et studieår. Studiet er delt opp i tre emner som hver utgjør ti studiepoeng.

Utdanningen er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

  • Praksislæreridentitet som lærerutdanner, rolle og ansvarsområder
  • Pedagogisk praksis som integrert og likeverdig læringsarena
  • Yrkesdidaktikk i praksisopplæringen
  • Lærerstudentens utdanning og utvikling
  • Observasjon, vurdering, progresjon og skikkethet i praksisopplæringen
  • Veiledningsteori og veiledningsstrategier, kommunikasjon og samhandling
  • Koherens og samarbeid mellom lærerutdanning og praksisfeltet

Required preliminary courses

Målgruppen er yrkesfaglærere som ønsker å kvalifisere seg som praksislærere.

Learning outcomes

Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse. For mer informasjon se programplanen.

Content

Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 13.12.2021

Revisjon godkjent av prodekan for utdanning ved LUI 28.06.2023 (blant annet økt fra 15 til 30 stp derfor opprettet ny studieprogramkode)

Teaching and learning methods

Studiet er delt i tre obligatoriske emner på ti studiepoeng hver med en avsluttende eksamen etter hvert emne. Det anbefales at studiet gjennomføres i kronologisk rekkefølge.

  • Emne 1: Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde (10 studiepoeng)
  • Emne 2: Profesjonsrettet veiledning (10 studiepoeng)
  • Emne 3: Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet (10 studiepoeng)

For utfyllende informasjon om hvert emne, se den enkelte emneplan.

Alle de tre emnene kan påbegynnes i første semester. Emne 1 har avsluttende eksamen på slutten av første semester, emne 2 og 3 har avsluttende eksamen på slutten av andre semester.

Course requirements

I løpet av studiet skal studentene utvikle sin kompetanse som praksislærer ved å arbeide selvstendig med det faglige innholdet som er tilgjengelig i universitetets digitale læringsplattform. Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer etter behov.

Bruk av film- og lydopptak

I studiet tas det film- og lydopptak som grunnlag for egenevaluering/refleksjon, arbeidskrav og eksamen. Film og lydopptak behandles i henhold til gjeldende regler for personvern.

Assessment

Antall dager i praksisperioden:

Kull 2019 og tidligere: 15 dager høst (del 1) + 20 dager vår (del 2) obligatorisk praksisstudier i ekstern barnehage hvorav fem dager obligatorisk praksisstudier med fokus på overgang barnehage - skole.

Kull 2020: Se praksiskalenderen, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og programplanen. Høst: 15 dager praksis i ekstern barnehage. Vår: 10 dager praksis i ekstern barnehage.

Ny praksisperiode

Studenter som blir vurdert til" Ikke bestått" i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.

Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.

Grading scale

I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav. Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes evne til å reflektere over praksislærerrollen samt over relevante og sentrale problemstillinger.

I alle arbeidskrav skal det henvises til litteratur og forskningsartikler.

Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med emneansvarlig.

Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller” Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse 14 dager etter at resultatet er gjort kjent for studenten. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent senest to uker før eksamen for at studentene kan avlegge eksamen.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Examiners

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Vurderingsformer/eksamen:

Emne 1 - PRAK6100 - Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde

  • Vurderings-/eksamensform: Individuell skriftlig eksamen i form av et refleksjonsnotat (omfang 2 000 ord +/- 10 %)
  • Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått
  • Antall studiepoeng: 10
  • Semester: Første semester

Emne 2 - PRAK6200 - Profesjonsrettet veiledning

  • Vurderings-/eksamensform: Individuelt videoopptak (omfang: inntil 10 min) og refleksjonsnotat (omfang 2 000 ord +/-10 %)
  • Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått
  • Antall studiepoeng: 10
  • Semester: Andre semester

Emne 3 - PRAK6300 - Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet

  • Vurderings-/eksamensform: Individuell multimodal presentasjon (omfang 10 minutter)
  • Vurderingsuttrykk: Bestått / Ikke bestått
  • Antall studiepoeng: 10
  • Semester: Andre semester