EPN-V2

BLAP1000 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

 

  • barn i vanskelige livssituasjoner og barn med behov for særskilt støtte og omsorg
  • tverrfaglig samarbeid og ulike samarbeidspartnere
  • de yngste barna i barnehagen
  • overgang og samarbeid barnehage - skole
  • pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
  • lovverk, barnehagens profesjonshistorie, pedagogisk filosofi og profesjonsetiske dilemmaer

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • utøve og vurdere egen profesjonalitet i sitt arbeid med barn ved å se, lytte, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke -og læringsopplevelser
  • lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging-, gjennomføring og evaluering av eget og andres pedagogiske arbeid
  • kan praktisere akademisk skriving i forhold til kritisk teori og refleksjon, og kan reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
  • kan ta stilling til og vurdere barnehagens samarbeid med hjem og skole og interne overganger i barnehagen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse og veiledning  

 

Generell kompetanse

Studenten kan

 

  • anvende profesjonell dømmekraft, pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
  • analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk virksomhet
  • vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon over barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
  • gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage 

Required preliminary courses

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, work shop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.

 

Praksis

Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

 

Fordeling av praksisperiodene

15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen

 

 

Arbeidskrav

 

  • Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1000 ord +/- ti prosent.

Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring.

Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.

 

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse i praksisseminar i tilknytning til praksisperioden

Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

 

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

 

Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 50 prosent stilling gjennom hele studietiden

 

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Content

Grade scale A-F.

Teaching and learning methods

The student must have passed the first and second years of the programme or equivalent, with the exception of the courses ORI1050 and ORI1060.

Course requirements

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of orthoses and prosthetics for persons with congenital deformities of the lower limbs
  • can elaborate on the relationship between the anatomy, pathology, biomechanics and function of the upper limbs
  • can explain medical reasons for dysfunction in and amputation of upper limbs
  • can describe psychosocial aspects of upper-limb amputation
  • has knowledge of control technology used in upper limb prostheses and orthoses
  • can describe surgery for ankle, knee and hip exarticulation and the consequences of this for prosthetic treatment and design at these levels of amputation
  • is familiar with theories on health behaviour change
  • can describe the Norwegian patient injury compensation system

Skills

The student

  • can identify and analyse the characteristics of normal and pathological movement and function in the upper limbs
  • can conduct and analyse functional examinations of upper limbs
  • can identify movements in the upper limbs and torso by modifying harness functions and assess muscle contraction for use of myoelectrical solutions
  • can analyse and apply biomechanical theory to different cases
  • can plan and give grounds for follow-up plans based on users’ needs
  • can solve clinical and technical problems concerning prostheses or orthoses within the subject areas covered by the course
  • can carry out clinical processes and for users who need upper limb orthoses and prostheses
  • can apply ICF’s framework and use the outcome measures in the user’s orthopaedic follow-up plan
  • can discuss research articles relevant to the course content

General competence

The student

  • can discuss interdisciplinary cooperation in the rehabilitation of people with injuries, disorders or loss of upper limbs
  • can document and communicate relevant clinical and biomechanical assessments in patient records and communicate such assessment orally
  • is familiar with the objectives and functions of relevant user organisations
  • can discuss anger and conflict management
  • can reflect on social and health-related problems, including neglect, violence, abuse, substance abuse and other consequences of physical, mental, social and socio-economic problems
  • can talk with people at risk about these problems and refer them to other professionals if necessary

Assessment

The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:

  • a minimum attendance of 80 % in seminars and skills training

Grading scale

Individual clinical and oral exam, over the course of one day.

Examiners

Clinical equipment.