EPN-V2

BLAP1000 Practical Training, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Se omtale av praksisstudiet i programplanen. På nettsiden praksis i barnehagelærerutdanningen https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer finner du praksiskalenderen, retningslinjer for praksis med mer.

Required preliminary courses

For utfyllende informasjon om progresjonskrav se i programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Learning outcomes

Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse. Se omtale av praksis i programplanen.

Content

I heftet "Informasjon om praksisoppgaven" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplatt

Teaching and learning methods

Praksisstudiet innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.

Course requirements

Ingen hjelpemidler tillatt

Assessment

Gradert skala A-F

Vurderingskriterier

  • A: Fremragende. Kandidaten viser en særlig god forståelse av sentrale begreper og perspektiver fra temaene. Kandidaten viser en særlig god evne til å anvende faglige begreper perspektiver i analyse og forståelse av yrkesoppgavene som lærer. Kandidaten viser en særlig god evne til å se og vurdere pedagogiske valgmuligheter og begrunne og reflektere over egne valg.
  • B: Meget god. Kandidaten viser en meget god forståelse av sentrale begreper og perspektiver fra temaene. Kandidaten viser en meget god evne til å anvende faglige begreper perspektiver i analyse og forståelse av yrkesoppgavene som lærer. Kandidaten viser en meget god evne til å se og vurdere pedagogiske valgmuligheter og begrunne og reflektere over egne valg.
  • C: God. Kandidaten viser en god forståelse av sentrale begreper og perspektiver fra temaene. Kandidaten viser en god evne til å anvende faglige begreper perspektiver i analyse og forståelse av yrkesoppgavene som lærer. Kandidaten viser en god evne til å se og vurdere pedagogiske valgmuligheter og begrunne og reflektere over egne valg.
  • D: Nokså god. Kandidaten viser en noe begrenset forståelse av sentrale begreper og perspektiver fra temaene. Kandidaten viser i noen grad evne til å anvende faglige begreper perspektiver i analyse og forståelse av yrkesoppgavene som lærer. Kandidaten viser i noen grad evne til å se og vurdere pedagogiske valgmuligheter og begrunne og reflektere over egne valg.
  • E: Tilstrekkelig. Kandidaten viser en klart begrenset evne til bruk av kunnskap fra de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten har en sammenhengende, men i all hovedsak refererende faglig framstilling, og i liten grad analyse og forståelse av pedagogiske handlingsvalg.
  • F: Ikke bestått. Kandidaten viser utilstrekkelige kunnskaper innen temaene. Det vil si at det mangler tilstrekkelig pedagogikkfaglig forståelse av yrkesoppgavene som lærer.

Grading scale

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Examiners

Emne 1 består av følgende tre temaer:

Tema 1: Lærerens arbeid

  • Læreryrket.
  • Profesjonsetikk.
  • Styringsdokumenter: Opplæringslov, forskrifter og læreplan.
  • Innføring i didaktikk.
  • Skolens oppgave og innhold.
  • Tilpasset opplæring.

Tema 2: Læring og ledelse av læringsarbeid

  • Læreforutsetninger og læringsformer.
  • Motivasjon.
  • Klasseledelse og læringsmiljø.
  • Relasjonen elev/lærer.
  • Veiledning.
  • Observasjon.

Tema 3: Læreplanarbeid og undervisning

  • LK06 og lokalt læreplanarbeid.
  • Introduksjon til temaet læring og motivasjon.
  • Grunnleggende ferdigheter i LK06.
  • Planlegging av undervisning.
  • Undervisnings og arbeidsformer.
  • Vurdering og vurderingsformer.
  • Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser.

Praksisopplæring

Praksisopplæring i første studieår er lagt til skolens 8.-10. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er lærerarbeid og lærerens tilrettelegging for læring.

Profesjonstemaer

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisning og praksisopplæring (jf. praksisplanen).

  • Sentrale styringsdokumenter: Lokalt læreplanarbeid og nasjonale prøver.
  • Planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Observasjon som pedagogisk redskap.
  • Klasseledelse og læringsmiljø.
  • Grunnleggende ferdigheter i fag (fag 1).
  • Vurdering.