EPN-V2

BLA3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

    Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

  • Required preliminary courses

    Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), arbeidsplassbasert.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
    • Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

    Ferdigheter

    Studenten

    • Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
    • Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
    • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
    • Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
    • Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og behandling av data
  • Content

    Individuell semesteroppgave, omfang 3000 ord, (+/- 10 prosent). Semesteroppgaven er en prosjektrapport hvor erfaringer fra prosjektarbeidet belyses i et teoretisk perspektiv.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:

    • Oppgave og metodeseminar
    • Veiledning
    • Individuelt arbeid

    Studenten har krav på tre veiledninger, hvorav én er obligatorisk.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter.

    Obligatoriske aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

    • Én obligatorisk veiledning der studenten legger fram prosjektskisse og problemstilling for bacheloroppgaven til godkjenning. Veiledningen må finne sted før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

    For utfyllende informasjon om deltakelse i obligatoriske aktiviteter, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng). 

  • Assessment

    Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen med fokus på ledelse, samarbeid og utvikling i barnehagen. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser. Barnehagesektoren har et mangfold i størrelse, eierformer, organisering samt personal- og barnegrupper, noe som stiller ulike krav til den pedagogiske lederrollen. Kunnskapsområdet tematiserer utvikling av egen lederrolle og vektlegger hvordan lederhandlinger kan styrke barnehagen som lærende organisasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • ledelses- og organisasjonsteorier, herunder organisasjonskultur, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
    • hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
    • hvordan relevant forskning, metoder og verktøy kan være grunnlag for ledelse, utviklingsarbeid
    • samarbeidsprosesser med foresatte, kollegaer og eksterne instanser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
    • lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
    • lede og inkludere personalet i lærings- og refleksjonsprosesser i tråd med barnehagens samfunnsmandat
    • kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser i og utenfor organisasjonen

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende og har innsikt i forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle og barnehagens virksomhet
    • lede og utvikle barnehagen som en lærende organisasjon
    • vise innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger føringer for lederrollen og barnehagens virksomhet
    • reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
  • Grading scale

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, work shop, forelesninger og veiledning.

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til

    selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

    Praksisperioden 6. semester er 20 dager på eget arbeidssted, veiledet og vurdert i samarbeid med mentor.

  • Examiners

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

    Arbeidskrav

    • Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for vurdering. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.

    Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.

    Obligatorisk aktivitet

    Studentaktive læringsformer med hverandre vurdering og/eller tilbakemeldinger

    • Analysere organisasjonsstruktur:
    1. Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent), Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage
    2. Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
    3. Muntlig presentasjon i gruppe med varighet 20 minutter.

    På bakgrunn av prosessen (1-2) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen.

    Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske forhold som ledd i forstå prosesser i barnehagen samt skriftlig og muntlig formidling.

    • Gjennomføre og dokumentere en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass:
    1. Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
    2. Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til medstudenter.

    Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle, ha fokus på etiske problemstillinger og eller dilemmaer knyttet til ledelse spesielt og øve på bruk av digitale verktøy.

    • Delta på temadag refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
    • Delta på temadag barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)
    • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden

    Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.