Programplaner og emneplaner - Student
BLA3900 Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Inga forkunnskapskrav
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngåande undervisningskunnskap om matematikken elevane arbeider med på 1.-4. trinn, særleg addisjon og subtraksjon, geometri og måling
- kunnskap om sentrale trekk ved elevars utvikling av matematisk kunnskap på ulike alderstrinn både ut frå teori og forsking, mellom anna kunnskap om elevar med spesielle vanskar i faget
- har kunnskap om lese- og skriveopplæring i ein mangfaldig skule
Ferdigheiter
Studenten kan
- planleggje, gjennomføre og vurdere matematikk- og norskundervisning for alle elevar på trinn 1 ¿ 4 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankra i forsking, teori og praksis
- bruke og vurdere kartleggingsprøver, diagnostiske prøver og ulike observasjons- og vurderingsmåtar, og kan ut frå resultata tilpasse opplæringa til elevanes ulike behov
- vurdere og bruke ulike undervisningsmetodar i lese- og skriveopplæringa, for elevar med norsk som førstespråk og elevar med norsk som andrespråk
- vurdere ulike typar norsk- og matematikkfaglege læremiddel ut frå ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevane
- kunnskap om kva for utfordringar og moglegheiter skulen står overfor når det gjeld elevar med særskilte behov for tilrettelagt opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets rolle innafor andre fag og i samfunnet elles
- er sikker munnleg språkbrukar og stø i skriftleg bokmål og nynorsk
- forstår samanhengar mellom relevant forsking og moglegheiter i pedagogisk praksis
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
- Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.
Generell kompetanse
Studenten
- Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og behandling av data
Content
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner og forelesninger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, ute i felt, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. Undervisning foregår også på tvers av fordypningsemnene. Det gis muntlige og skriftlige oppgaver med respons fra medstudenter og faglærere.
Organisering og arbeidsmåter
I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning på muntlige og skriftlige presentasjoner av fordypningsarbeidet underveis som en del av undervisnings- og arbeidsformene. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat.
Praksisstudier
Praksisopplæringen i fordypningen består av 10 dager obligatorisk praksisopplæring på studentens eget arbeidssted.
Ved fravær fra praksisperioden, må dette være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.
Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).
Teaching and learning methods
Retten til å ta eksamen føreset godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar.
Arbeidskrav
Følgjande arbeidskrav må vere godkjende før ein kan ta eksamen i emne 2 (første studieår):
- Skriftleg gruppeoppgåve med munnleg presentasjon om tilpassa opplæring i norsk og matematikk etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. Omfang om lag ti sider.
- Matematikk: Individuell arbeidsmappe. Studentane leverer tre mappearbeid knytt til fagemna i matematikk etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen. Studentane utfører eit av desse mappekrava i gruppe. Mappene skal leverast til faglærar, som gjev tilbakemelding til studenten. Omfang om lag seks sider kvar. Den munnlege eksamineringa i 2. studieår tar utgangspunkt i arbeidsmappa i matematikk, som inneheld tekstar studentane har arbeidd med i løpet av heile studiet, både 1. og 2. studieår.
- Norsk: Kunnskapsprøve i nynorsk formverk. Presentasjon med vurdering av læremiddel, munnleg og skriftleg, etter nærare retningslinjer i undervisningsplanen.
Faglege aktivitetar med krav om deltaking
- Deltaking på munnleg presentasjon av fleirfagleg gruppeoppgåve og å gje vurdering til ei anna studentgruppe. Det er ikkje høve til fråvær. Det blir gitt ei moglegheit til å gjere arbeidskravet seinare; studenten har sjølv ansvar for å avtale dette med faglærar. Manglande frammøte og deltaking på munnleg framlegg kan føre til at studenten ikkje får avleggje eksamen i emne 2.
- Deltaking på presentasjon med vurdering av læremiddel. Det er ikkje høve til fråvær. Det blir gitt ei moglegheit til å gjere arbeidskravet seinare; studenten har sjølv ansvar for å avtale dette med faglærar. Manglande frammøte og deltaking på munnlege framlegg kan føre til at studenten ikkje får avleggje eksamen i emne 2.
Sjukdom fritar ikkje for kravet om deltaking.
Course requirements
Eksamen er ein individuell heimeeksamen over to veker om tilpassa opplæring i norsk og matematikk. Omfanget på oppgåva skal vere på 5000 ord.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte.
Grading scale
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Fordypning
Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse (NHB). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet NHB. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde praksisstudier.
Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan vise
- utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert læringsmiljø i barnehagen med bevegelse, helse og naturopplevelser som sentrale elementer for alle barn
- utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
- fordypet kunnskap om hvordan arbeid med natur, helse og bevegelse kan bidra til inkludering i barnehagen
- videreutviklet kunnskap om økologi, bærekraftig utvikling, fysisk aktivitet, mat og helse
- utvidet kunnskap om barns kroppslige lek, bevegelsesutvikling, utfordring og mestring, undring og oppdagelser i ulike rom og med ulike materialer
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
- finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke - og naturmiljøer i barnehagens nærmiljø
- lede kompetanseutvikling blant personalet i fagdidaktisk arbeid knyttet til arbeid med natur, helse og bevegelse
- utøve kritisk og etisk refleksjon over av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over ulike leke- og lærings miljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
- kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
- har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter