Programplaner og emneplaner - Student
BLA3400 Management related to Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst, matematikk
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Fordypning
Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (STM). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet STM. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.
Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan vise
- utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
- utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med språk-, tekst og matematikk i barnehagen
- fordypet kunnskap om barns språkutvikling, samt matematiske begrepsdanning og utforsking
- kunnskap om hvordan arbeid med språk, tekst og matematikk bidrar til inkludering i barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan
- fremstå som profesjonell barnehagelærer og kan reflektere rundt egen rolle
- skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
- vurdere innhold i medier kritisk og har kunnskap om muntlig og skriftlig argumentasjon
- forstå og analysere barnehagepolitiske styringsdokumenter
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- utøve kritisk og etisk refleksjon over og vurdering av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
- planlegge, lede og evaluere didaktisk arbeid innen fagområdet
- formidle og dokumentere egne erfaringer med å motivere personalet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barns lek og hverdagsaktiviteter
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
- utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
- reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
-
Content
To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 10 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte for sykepleierens rolle i helsefremmende arbeid og (re)habiliterende virksomheter for ulike aldersgrupper
- kan gjøre rede for begrepene hverdagsrehabilitering og habilitering i hjemmet
- kan gjøre rede for sykepleie til barn med vedvarende helseutfordringer og kjennetegn på god familiesentret sykepleie
- kan gjøre rede for helseveiledning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan vurdere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
- kan, i samarbeid med andre helseprofesjoner, tilpasse og integrere teoretisk og praktiske kunnskaper om sykepleierens rehabiliterende og helsefremmende funksjon, for å fremme best mulig funksjonsnivå, trivsel og livskvalitet for den enkelte
- kan identifisere personer med høy risiko for funksjonssvikt tidlig nok til å sette i gang tiltak for å hindre funksjonsfall og reversere begynnende funksjonsfall
- kan planlegge og gjennomføre sykepleietiltak som sikrer trygg overføring av pasienter mellom ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ kvalitetsforbedring og implementering av nye arbeidsmetoder
- kan diskutere kultursensitivitet og reflektere over betydningen av kulturell forforståelse for sykepleiepraksis i hjemmet
- kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan planlegge og gjennomføre sykepleie til pasienter i livets siste fase og følge opp pårørende og etterlatte
- har forståelse for hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn kan påvirke ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
- kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan informasjons-, kommunikasjons-, og velferdsteknologi kan styrke tjenestetilbudet i kommunen
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan utforske hva mangel på aktivitet og dekning av psykososiale behov kan medføre over tid og diskutere hvordan nye tiltak kan styrke det tradisjonelle tjenestetilbudet
- kan diskutere egen profesjonsrolle i en tverrfaglig sammenheng og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tverrsektorielt samarbeid
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan reflektere over etiske perspektiver når sykepleie utføres i private hjem
- kan engasjere seg i nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom prosjektarbeid
- har en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
-
Course requirements
The following work requirements are mandatory and must be approved in order to prepare for the exam:
- A project outline that describes how the group will organise their work on the project.
- A standard learning agreement must be entered into between the project provider / supervisor and the student(s), and this must be approved by the course coordinator before the project can start.
- Three meeting minutes from supervisory meetings during the project period.
- An oral mid-term presentation, individual or in groups (max 5 students), 10 minutes + 5 minutes Q&A.
The deadlines for submitting the project outline and minutes of the meetings will be presented in the teaching plan, which is made available at the beginning of the semester.
-
Assessment
For å kunne levere prosjektoppgaven til sensur må følgende være utført og godkjent:
tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i prosjektbaserte praksisstudier og her inngår:
- simulering palliasjon, i hjemmebaserte tjenester - 2 dager
- simulering Student Best - 2 dager
- tverrprofesjonelt og tverretatelig samarbeid (TPS) - 3 dager. Gjennomføres i praksisfeltet men en tverrfagølig studnetgruppe. Nærmere informasjon i arbeidshefte om tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksis HV
- innovasjon og tjenesteutvikling, deltakelse i workshop knyttet til nytekning og innovasjonsprosesser - 4 dager
- INTER1300, Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
-
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Grading scale
Grade scale A-F.
-
Examiners
One internal examiners. External examiners are used regularly.