Programplaner og emneplaner - Student
BLA3400 Management related to Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst, matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjent av rektor 1. juni 2011
Godkjent av studieutvalget ved fakultetet 11. mai 2017
Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020
Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020
Learning outcomes
Studiet består av følgende temaer:
- Rollen som styrer og leder av barnehagen
- Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
- Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - Samarbeid med andre
- Utvikling og endring
Det undervises i tema 1 i første semester, tema 2 i andre semester og tema 3 i tredje semester. Tema 4 er gjennomgående i studiets tre semestre.
Tema 1: Rollen som styrer og leder av barnehagen
I dette temaet fokuseres det på den rollen og funksjonen leder i barnehagen har. Undervisningen tar for seg forskning og teori omkring ledelse og organisasjon, og det legges vekt på at den enkelte skal utvikle sine lederferdigheter. Det handler blant annet om å se seg selv som leder, være en trygg og modig leder, møte utfordringer, analysere og definere egen lederrolle, og utvikle lederidentitet.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om teori og forskning om organisasjon og ledelse
- avansert kunnskap om å skape et godt arbeidsmiljø for alle
- avansert kunnskap om barnehagens interne og eksterne krav
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- definere egen lederrolle, utvikle identitet som leder, kartlegge egne lederutfordringer og arbeide med konkrete forbedringsønsker som leder
- tydelig kommunisere krav, forventninger og mål til de ansatte, samt støtte og veilede
- kritisk reflektere, ta initiativ, utnytte spillerom, påvirke og endre rammebetingelser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har integritet, er en modig og trygg leder innad og utad, kan vurdere egen funksjon og rolle i dialog med tilsatte.
- er forutsigbar, tydelig og synlig rollemodell og forbilde
- kan begrunne valg og prioriteringer på bakgrunn av profesjonelt skjønn
Tema 2: Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
Sentralt i dette temaet er at deltakerne skal videreutvikle sine profesjonskunnskaper i barnehagepedagogikk for å kunne ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Det handler blant annet om å utvikle en kultur i barnehagen hvor samfunnsmandatet ivaretas, hvor målsettinger nås, hvor barnehagen er en lærende organisasjon der styrer leder prosesser av faglige og etiske refleksjoner i personalgruppen. Videre omhandler temaet kompetanseutvikling og veiledning.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående forskningsbasert kunnskap i barnehagepedagogikk, og kunnskap om hvordan ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- avansert kunnskap om å bygge pedagogteam, styrke de ansattes faglige muligheter, utvikle gode profesjonelle læringsfellesskap, betydningen og utvikling av en felles kultur, felles pedagogisk plattform og felles mål
- inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og om organisasjonsbygging
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere og analysere sammenhenger mellom pedagogisk innhold og offentlig styring
- lede kollektive læringsprosesser
- kunne utvikle barnehagen som organisasjon og dens kultur
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kjenner til barnehageansattes aktivitetsplikt og ivaretar denne
- kan veilede, følge opp, motivere og støtte medarbeidere i ulike situasjoner og prosesser i organisasjonen, samt sørge for at alle medarbeidere tar medansvar for arbeidet i barnehagen
- kan sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehagelov og rammeplan, inkludert samisk språk og kultur, samt å utvikle en felles forståelse for dette i hele personalgruppa
Tema 3. Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - samarbeid med andre
Temaet tar utgangspunkt i at barnehagen skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal ha et godt tilbud. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud i samarbeid med foreldre.
Temaet vil også omhandle styrers rolle i samarbeid med andre: styrer skal initiere, legge til rette for og gjennomføre samarbeid med barnevern, helsestasjon og skolen, blant annet for å sikre gode overganger og sørge for at barnehagen ivaretar sin helsefremmende og forebyggende funksjon og at barnehagen bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap innen teori og forskning på feltet tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø
- avansert kunnskap om samfunnsendringer som syn på barndom, barn som medborgere i et demokrati, ulike familiesammensetninger, sosial ulikhet og mangfoldets betydning
- avansert kunnskap om ulike perspektiver på samarbeid, og ulike former for samarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- utøve og lede en ressursorientert tilnærming i barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- forebygge, avdekke, dokumentere og iverksette tiltak
- sikre at barnehagen har innarbeidet rutiner for samarbeid med relevante institusjoner
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan involvere og engasjerer ansatte og foreldre i arbeidet med å nå felles målsetting
- kan utvikle en kultur for samarbeid med andre
- kan håndterer usikkerhet, uklarhet, dilemmaer og konflikter, ha en tydelig kommunikasjon med alle aktører
Tema 4: Utvikling- og endringsarbeid
I temaet er utgangspunktet at ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en helt sentral oppgave, og at det kreves gode didaktiske kunnskaper og lederferdigheter. Å forstå hvordan slike prosesser fungerer, å motivere sine ansatte, sørge for refleksjon og medvirkning og arbeide med mål, er sentralt i arbeidet. Ivaretakelse av personalgruppas behov for kompetanseutvikling er her viktig. For å gjennomføre gode prosesser kreves en kultur som tilrettelegger for at barnehagen fungerer som en lærende organisasjon, og at styrer fremmer kritisk refleksjon og felles forståelse av samfunnsmandatet. Dette handler også om å bygge gode profesjonsfellesskap.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om organisasjonsutvikling, organisasjonslæring, endringsprosesser og beslutningsprosesser
- avansert kunnskap om å lede utviklings- og endringsprosesser, motivere, utvikle og utfordre læringsfellesskapet, og om makt og påvirkning
- avansert kunnskap om barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagens rolle i utviklings- og endringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede og styre utviklingsprosesser, organisasjonslærings- og endringsprosesser og anvende ulike endringsstrategier
- motivere sine ansatte, støtte kompetanseutvikling, sørge for medvirkning og arbeide med mål
- samarbeide med barnehageeier og andre involverte i utviklings- og endringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- ivaretar samfunnsmandatet og håndterer foreldrekrav innenfor et slikt mandat
- kan til enhver tid sette seg inn i gjeldende nasjonale og lokale føringer, og bruke sin faglige kunnskap og sitt profesjonelle skjønn til å vurdere, oversette og implementere disse i barnehagen
- utøver etisk bevissthet og kritisk refleksjon
Content
- Ledelse og veiledning som understøtter arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- Yrkesetikk knyttet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
- Barnelitteratur
- Barns språk
- Form og rom
- Matematisk problemløsing, klassifikasjon og begrepsdanning
- Praksisrettet forskning og utviklingsarbeid knyttet til språk, tekst og matematikk
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. Undervisning foregår også på tvers av fordypningsemnene.
Organisering og arbeidsmåter
I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering.
Praksisstudiet
Praksisstudier i syvende semester består av ti dager praksis på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisstudiet i emnet må være tatt igjen innen utgangen av 1. mars i åttende semester.
Mer informasjon om praksisstudier finnes på nettsiden med informasjon om praksis og i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
For mer utfyllende informasjon om praksisstudiet, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i kan avlegges:
- Individuelt refleksjonsnotat i tilknytning til fordypningsoppgaven, omfang 2000 ord +/- 10%
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Minimum to veiledninger med faglærer
- Praksisoppsummerende presentasjon
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Assessment
Eksamen avholdes i slutten av fordypningsperioden i 8. semester. Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 15 minutter til presentasjon og om lag 20 minutter til etterfølgende faglig samtale.
Ny/utsatt eksamen i fordypning
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.
Grading scale
Gradert skala: A - F
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Vurderingskriterier
Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.