Programplaner og emneplaner - Student
BLA2100 Children's Development, Play and Learning 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek, læring 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012
Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om ulike syn på barns læring og utvikling
- kunnskap om observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
- kunnskap om foreldresamarbeid
- kunnskap om en mangfoldig og flerkulturell barnehage
- kunnskap om pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
- kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- kunnskap om barn med særskilte behov
- kunnskap om overgang barnehage - skole
- kjennskap til ulike former for barneoppdragelse
- kjennskap til ulike former for barneoppdragelse, herunder også samisk
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere og være bevisst egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegrupper, foreldre og personale og se dette i forhold til fremtidig profesjonsrolle
- lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging-, og gjennomføring og evaluering av pedagogisk arbeid
- anvende egne erfaringer og relevant kunnskap om barn, barns utvikling, danning, lek og læring i møte med barna og miljøet i barnehagen og reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
- anvende digitale verktøy og medier i barnehagens lek- og læringsmiljø og i dokumentasjonsarbeid
- ta stilling til og vurdere barnehagens arbeid med overgangen fra barnehage til skole
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage
- evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel og læring
- legge til rette for barns medvirkning i barnehagen
- evaluere barnas samspill med hverandre i barnegruppa, deres muligheter til variert og allsidig lek og læring, og personalets samspill med barna
- anvende digitale verktøy og medier på en reflektert og innovativ måte
Content
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Mangfold og inkludering.
- Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
- De yngste barna i barnehagen.
- Barns rett til medvirkning.
- Samspill og vennskap.
- Barnehagens fysiske miljø.
- Observasjon og pedagogisk dokumentasjon.
- Barns aktive deltakelse.
- Ulike syn på didaktikk og ulike planleggings- og evalueringsmåter.
- Ledelse av pedagogisk arbeid.
- Veiledning.
- Foreldresamarbeid.
- Forebyggende barnevern.
- Digitale verktøy og medier i dokumentasjon.
- Kulturelle forutsetninger for barneoppdragelse, herunder også samisk kultur og tradisjon.
- Barn og seksualitet.
- Overgangen barnehage - skole.
Teaching and learning methods
Kunnskapsområdet kan ses som en del av studentens danningsprosess som vil kreve tid til fordypning. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn, kolleger og praksislærer.
Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, studiesamlinger i barnehage, prosjektarbeid, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Arbeidsmåtene innebærer både analoge og digitale aktiviteter. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging.
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i andre studieår er veiledet og består av tre deler med til sammen 35 praksisdager, hvorav 15 dager høst (del 1) og 20 dager vår (del 2 er 15 dager og del 3 er fem dager).Praksisdagene i del 3 har fokus på overgangen mellom barnehage og skole. Praksisopplæringen er lagt til samme, eksterne barnehage. Praksisopplæringen gjennomføres i samarbeid med kunnskapsområdene natur, helse og bevegelse i tredje semester og språk, tekst og matematikk i fjerde semester.
Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til tema i praksisopplæringen.
Læringsutbyttebeskrivelser og praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring».
Fravær fra praksisopplæringen i del 1 må være tatt igjen innen utgangen av tredje semester, mens fravær fra del 2 og 3 må være tatt igjen innen utgangen av fjerde semester. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått når de tre delene er gjennomført.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Course requirements
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Tredje semester:
- Prosjekt i grupper knyttet til tema de yngste barna, dokumentert med refleksjonsnotat 1500 ord +/- ti prosent og muntlig fremlegg i på om lag 20 minutter for klassen. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
- Muntlig presentasjon, om lag 20 minutter i gruppe av et feltarbeid med tema flerkulturalitet. IKT benyttes som hjelpemiddel. Feltarbeidet skal omfatte en empirisk undersøkelse/datainnsamling knyttet til et valgt fokusområde og valgt problemstilling. Studentene søker kunnskap fra feltet ved hjelp av enten observasjon eller intervju for deretter å analysere og fortolke materialet i lys av teoretiske perspektiver og egne praksiserfaringer. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
- Deltakelse i nettseminar om kartlegging i barnehagen, omfang: minst to innlegg.
Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatte
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor vurderer alle oppgavene.