EPN-V2

BLA1300 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
  • har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
  • kan legge til rette for mangfold og inkludering i arbeidet i barnehagen med helse, natur og bevegelse
  • kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysiske aktiviteter i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen
  • er bevisst pedagogiske praksiser som grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike leke - og læringsmiljøer.
  • Barns fysiske vekst og motoriske utvikling.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse og kosthold.
  • Kropp, lek og samspill.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Teaching and learning methods

Å observere, lede og tilrettelegge for barns lek, læring og utvikling i ulike miljøer er sentrale arbeidsoppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Dette arbeidet skal begrunnes faglig og dokumenteres. Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i regionen og nærområdet og eventuelle kostnader til dette dekkes av studenten.

Veiledet praksisopplæring

Veiledet praksisopplæring i ekstern barnehage er en integrert del av kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Barns lek, læring og utvikling i andre og tredje semester. Praksisopplæringen i andre og tredje semester er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen.

Seminarene vil være knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Ett slikt tema vil være observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter og vurdering av barnehagens ulike leke og læringsmiljøer.

Eventuelt fravær fra praksis opplæringen skal tas igjen innen utgangen av semesteret (tredje semester).

Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav i andre semester

  1. Individuell, skriftlig didaktisk plan for arbeid med barn i kroppslig lek ute og inne, omlag 300 ord og skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til det didaktiske arbeidet med barn omfang omlag 1000 ord.
  2. Individuelt praktisk arbeid (samling av ti objekter) og skriftlig arbeid i gruppe omfang omlag 1500 ord knyttet til observasjoner i naturen. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at det skriftlige arbeidet kan gjennomføres individuelt.

Alle arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstilles til eksamen. Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Fristene vil framkomme i undervisningsplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Praktisk undervisning ute i naturen vinter, vår og høst, totalt tre økter.
  • Praktisk undervisning i gymsal og praktisk undervisning i naturfag, totalt tre økter

Ved dokumentert fravær kan studenten få et faglig alternativ etter avtale med faglærer. Ved behov kan faglærer ta saken opp med studieleder. Som gyldig fravær regnes egen og egne barns sykdom dokumentert med legeerklæring eller dokumentert fravær av andre velferdsgrunner.

Assessment

Avsluttende vurdering

  • Emnekode: BLA1300.
  • Emnenavn: Natur, helse og bevegelse.
  • Vekting: 20 studiepoeng.
  • Vurderingsform: Skriftlig, individuell hjemmeeksamen.
  • Semester: Tredje.
  • Karakterskala: A-F.

Eksamen gjennomføres i tredje semester av utdanningen. Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang omlag 2500 ord. Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Pensumliste

Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring? I Nordisk Barnehageforskning. Vol. 2. nr. 1. s. 3-14. (11 s.).

Bakke, H. H. K. (2013). Natur 1 - Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (ikke kap. 14) tilsvarer ca. 150 s.

Berg, A. (2013) Motorisk usikre barn. I Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L. og Moser, T. (red.). Barnas barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal akademisk. (15 s.)

Bjørgen, K. (2012). Fysisk lek i barnehagens uterom. 5 åringers erfaring med kroppslig lek i barnehagens uterom. I: Nordisk barnehageforskning. Vol. 5, nr. 2 s. 1-15. http://www.nordiskbarnehageforskning.no/ (15 s.).

Bredahl, A. M. (1999). Kroppen som forankring til virkeligheten. I Kunnskap om idrett . Skriftserie fra Norges Idrettshøgskole nr. 2, 3. årgang. (7 s.).

Dahl, B. og Evenstad, R. (2012) Arkitektur og pedagogikk. I Krogstad, A. mfl. (red.) Rom for barnehage- flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø . Bergen: Fagbokforlaget (s. 171-193) (18 s.).

Fallang, B. og Øien, I. (2010). Barns utvikling av motoriske ferdigheter. I Kvello, Ø. (red.). Barnas barnehage 2. Barn i utvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. (15 s.)

Giske, R., Tjensvoll, M. og Dyrstad, S. (2010). Fysisk aktivitet i barnehagen, Nordisk barnehageforskning. Vol. 3, nr. 2 s. 53-62. (10 s.) http://www.nordiskbarnehageforskning.no/

Greve, A. og Løndal, K. (2012). Læring for lek i barnehage og skolefritidsordning. Nordisk barnehageforskning vol. 5, no. 19 s. 1-14, (14 s.) http://www.nordiskbarnehageforskning.no/

Gunnestad, A. (2007): Didaktikk for førskolelærere. En innføring. Forlag: Tano A.S. Kap. 1, 3 og 4 (72 s.)

Herskind, M. (2007). Utvikling av bevegelsespraksis- om at kroppsliggjøre noget nytt. I Herskind, Mia (red.)Kroppslighet og læring i daginstitusjoner . Værløse: Billesø & Baltzer. (10 s.)

Hilmo, I., Bustos, M. M. F., Kaarby, K. M. E., Osnes, H. og Holter, K. (2008). Friluftsliv i barnehagen: på jakt etter mangfold og muligheter. I: Otterstad, A. M. (red.) Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold - fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget (10 s.).

Jensen, M. og Osnes, H. (2009). Kroppen i lek og læring Sirkus i barnehage og skole . Bergen: Fagbokforlaget. s. 49-100 (50 s.)

Jørgensen, K.-A. ( 2014). Kropp, bevegelse og helse- fagdidaktikk. I Brostrøm, S., Lafton, T og Letnes, M.-A. (red.) Barnehagedidaktikk En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Bergen: Kunnskapsforlaget s. 155- 174, 20 s

Kaarby, K. M. E. (2006). Orienteringsaktiviteter. I: Anne-Britt Nilsen Uteaktiviteter i naturen , Oslo: Akilles. (12 s.)

Langholm, G. (red.), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. og Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka - Barn og natur.Bergen: Fagbokforlaget. (om lag 220 s.)

Langholm, G. og Tuset, E. H. (2013). Mat og matglede i barnehagen . Bergen: Fagbokforlaget. (140 s.)

Lysklett, O. B. og Bjørgen, K. (2013). Barns bevegelseslek i snø og is. I Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L. og Moser, T. (red.). Barnas barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse . Oslo: Gyldendal akademisk. (19 s.)

Løkken, G. (2013). Bevegelse er meningen. I Sandseter, Ellen Beate Hansen, Hagen, Trond Løge, Moser, Thomas (red.) Barnas barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen Pedagogiske arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal akademisk. s. 43-52 (10 s.)

Melhus C. (2012) Hytta i skogen, erfaringer om et «sted» I Krogstad A. mfl.(red) Rom for barnehage- flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø . Bergen: Fagbokforlaget. 193-213. ( 18 s.)

Moser, Thomas (2013). Barns kroppslighet som en del av barnehagens helhetlige dannelsesoppdrag. I: Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L. og Moser, T. (red.). Barnas barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse . Oslo: Gyldendal akademisk. 22-42 (18 s.)

Nordahl, A. og Skappel Misund, S. (2009). Læring gjennom mestring - skoggruppemetoden. Oslo: Sebu Forlag, ( ikke kap. 2) tilsvarer ca. 100 s.

Norsk Ornitologisk Forening (2013) Fugleskole. [online] URL: http://www.fuglevennen.no/arkiv/?vis=oppslag&op_id=1192 (sett 29.1.2014) tilsvarer ca. 20 s.

Osnes, H., Skaug, H. N. og Kaarby, K. M. E. (2015). Kropp, bevegelse og helse i barnehagen . Oslo: Universitetsforlaget. (250 s.)

Sandseter, E. B. H. (2013). Det opplevelses- og spenningssøkende barnet. I: Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L. og Moser, T. (red.). Barnas barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal akademisk. 53-62. (10 s.)

Ytterhus, B. (2013). Funksjonshemmede barn og fysisk aktivitet i barnehagen. I: Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L. og Moser, T. (red.). Barnas barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal akademisk. (20 s.)

Østrem, S. (2008) Etiske perspektiver på fagområdene i barnehagen. I: Moser og Pettersvold (red.) En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen 25-40 (25 s.)

Rammedokument som forutsettes kjent

Lysklett, Olav B.(2006). Temahefte om Natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet

Forslag til førstehjelps litteratur

Norges Røde Kors mfl. (2006) Førstehjelp for deg som har omsorg for barn. Laerdal Medical as, 4. utgave (ISBN 82-91823-63-4) (20 s.)

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.