Programplaner og emneplaner - Student
BLA1200 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
FALL 2016
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet kvalifiserer studenten til å få en særlig forståelse for lek, improvisasjon og kommunikasjon i anvendelse av kunstfagene integrert i barnehagens arbeidsmåter. Bybarnehagen er en viktig arena for et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk, og kunstfaglige kunnskaper og erfaringer kan bidra til likeverd, mangfold og inkludering gjennom dialog, samhandling og lekende nærvær i hverdagsbarnehagen. Området skal styrke studentens praktisk-estetiske ferdigheter, oppmerksomhet og refleksjon.
Barn er selv kulturskapere i samspill med omgivelsene - de skaper, gjenskaper og fornyer kulturen. Undervisningen er profesjonsrettet og kvalifiserer studenten til å arbeide med ledelse av barn og voksne i møter med kunst og kulturuttrykk med et særlig fokus på de yngste barns opplevelses- og uttrykksmåter.
Bærekraftig utvikling er en viktig del av barnehagen og et bidrag til fremtidsrettede forståelser og nytenkning i samfunnet. I kunnskapsområdet tilegner studenten seg innsikt og kunnskaper i å skape barnehagemiljøer som inviterer til selvstendighet, utforsking og kreativitet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
- barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
- barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
- barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
- ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
- formidle kunst og kulturuttrykk
- skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
- samspille med de yngste barnas uttrykksmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for ulike kulturers mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
- ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst- og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
Content
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
- Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.
- Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
- Egne skapende uttrykksformer.
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Teaching and learning methods
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Fronter inngår som en undervisningsarena for diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksisopplæring/studiesamlinger i barnehagen.
Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner.
Veiledet praksisopplæring
Veiledet praksisopplæring er en integrert del av kunnskapsområdet barns utvikling, lek og læring og kunst, kultur og kreativitet. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av semesteret.
Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
- Individuelt, muntlig fremlegg (15 til 20 minutter) om ledelse og dokumentasjon av et prosjekt i egen barnehage innen fagområdet kunst, kultur og kreativitet i rammeplan for barnehager.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Minimum 70 prosent deltagelse i praktisk verkstedarbeid.
- Deltagelse i seminaret hvor arbeidskravet legges frem.
Ved dokumentert gyldig fravær kan studenten få et faglig alternativ etter avtale med faglærer. Ved behov kan faglærer ta saken opp med studieleder. Som gyldig fravær regnes egen og egne barns sykdom dokumentert med legeerklæring eller dokumentert fravær av andre velferdsgrunner.
Assessment
Eksamen gjennomføres i andre semester. Eksamen tar utgangspunkt i et tema som blir trukket minimum 21 dager før eksamenstidspunktet.
Eksamen består av følgende to deler:
- Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid i gruppe (varighet: 25 til 30 minutter).
- Individuell muntlig eksamen med vekt på refleksjon over erfaringer med gruppeprosess, ledelse og kommunikasjon i det skapende arbeidet (varighet ca. 10 til 15 minutter).
Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Delene vektes likt ved sammenslåing.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor godkjenner oppgaveteksten og lager sensorveiledning.
- Emnekode: BLA1200.
- Emneplan: Kunst, kultur og kreativitet.
- Vekting: 20 studiepoeng.
- Vurderingsform: Todeler - eksamener som vektes likt: 1. Kunstfaglig arbeid i gruppe 2. Individuell muntlig eksamen.
- Semester: Andre semester av utdanningen.
- Karakterskala: A-F.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen tilbys som individuell eksamen. Dersom studenten stryker i en av delene er det kun denne som skal tas på nytt.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Pensumliste
Andersen, J. (2002) Det gjemmer seg i blyanten- en bok om barns bildespråk . Oslo. Pedagogisk forum. (50 s.)
Bakke, K., Jenssen, C. og Berggraf Sæbø, A. (red.) (2011) Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget s. 15-198 (183 s.)
Berre, Å. (2012) Mer musikk! - med de minste . Oslo: Norsk Noteservice * (180 s.)
Bjørkvold, Jon-Roar: «Øyeblikket synger» (DVD)*
Buaas, E. H. (2009) Med himmelen som tak. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3, 6, 7. (50 s.)
By, R. (red.) (2009) Form møter form. Lek møter teater . Oslo. Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 2 og 3 (32 s.)
Ese, K. (2007). Av glede lager vi musikk. Sang og rytmikk for barnehage og småskole . Oslo: Norsk Musikkforlag* (84 s.)
Fredriksen, B. og Thorkildsen, L.(2008) Fra vann til havfruemonster - kunst, kultur og kreativitet. I Moser, T. og Pettersvold, M. En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen . Oslo. Universitetsforlaget. (18 s.)
Fønnebø, B. (2014) Kunstneriske bevegelser i barnehagen. Oslo. Cappelen Damm. (100 s.)
Guss, F. G. (2003) Lekens drama 1 . En artikkelsamling. HiO-rapport nr. 29, s. 1-54 (54 s.)
Hansson, H. (2012) Kunstneriske forstyrrelser med romlige og materielle for - og etterspill s. 149-169. I Krogstad, A, Hansen G. K., Høyland, K. & Moser T. (2012) Rom for barnehage - flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø . Bergen. Fagbokforlaget. (20 s.)
Haukenes, S. og Kielland, S. (2001). Lidele galen lidele god. Norsk vokal folkemusikk. Oslo: Norsk Musikkforlag* (173 s.)
Haugen, S., Løkken, G., og Röthle, M. (2005) Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger . Oslo: J.W. Cappelens Forlag. Kap. 12 og 13 (51 s.)
Hernes, L., Horn, G. & Reistad, H. (1993) Teater for barn . Asker: Tell Forlag s. 9-32, 85-113, 130-135 (56 s.)
Hernes, L., Os, E. og Selmer Olsen, I. (2010) Med kjærlighet til publikum . Oslo. Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 1-7 (102 s.)
Holm, A. M. (2009) Kunstnerisk liv ude med 1-6 årige. Herning. Danmark. Av form. (50 s.)
Jensen, M. (2008) Estetisk kompetanse i et flerkulturelt perspektiv i Fajersson, Karlsson, Becher, Otterstad (Red.) Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold . Oslo Cappelen Akademiske Forlag s. 171-182 (11 s.)
Jensen, M. & Osnes, H. (2009) Kroppen i lek og læring. Sirkus i barnehage og skole . Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 4, 131-146 (64 s.)
Liset, M. S, Myrstad, A., Sverdrup, T. (red.). Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna . Bergen. Fagbokforlaget. Kap. 5 (28 s.)
Sæbø, A. B. (2007) Drama i barnehagen . Oslo. Universitetsforlaget. Kap. 3-5 (53 s.)
Sæther, M. og Angelo, E. (2012). Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter . Oslo: Universitetsforlaget (174 s.)
Waterhouse, A.-H. L. (2012): I materialenes verden . Bergen: Fagbokforlaget. (100 s.)
Totalt antall sider: 1255.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.