EPN-V2

BIT6210 Art Therapy - part 2 Course description

Course name in Norwegian
Billedterapi - del 2
Study programme
One-year Advanced Programme in Art Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og coach. Kompetansen omfatter kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om og forståelse for ulike prosesser i veiledning og coaching i forhold til individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid
  • har teoretisk kunnskap i veiledning og coaching i forhold til individ, grupper, ulike arenaer og endrings- og utviklingsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende veiledning og coaching i kompetanseutvikling og læringsprosesser
  • kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk
  • kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan tilegne informasjon og kunnskap gjennom bruk av kilder
  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veiledning og coaching

Required preliminary courses

Studiet er et samlingsbasert og nettstøttet deltidsstudium. Studiet er organisert i felles undervisningsdager og i basisgrupper. Det er obligatorisk oppmøte i basisgruppene.  Mellom samlingene er det studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet er inndelt i tre emner og er bygget opp med stigende progresjon. Emnene må gjennomføres i rekkefølge, slik at gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å fortsette på VEIC7200. Tilsvarende gjelder for det påfølgende emnet.

Studiet omfatter følgende emner:

  • VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching (15 studiepoeng)
  • VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper (15 studiepoeng)
  • VEIC7300 Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser  (30 studiepoeng)

Innholdet i studiet består av teoretiske innføringer, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner i veiledning og coaching. Etiske refleksjoner er vektlagt gjennom hele studiet.

VEIC7100 omfatter generell kunnskap i veiledning og coaching. Innholdet i emnet gir pedagogisk, filosofisk, etisk og psykologisk grunnlag for veiledning og coaching. Fokus rettes mot rollen som veileder og coach med vekt på relasjonsbygging og prosessledelse.  Faser, organisering og struktur i individuelle veilednings- og coachingprosesser vektlegges.

VEIC7200 har fokus på kunnskap om veiledning og coaching i grupper og gruppen som læringsarena.  Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledning- og coachingprosesser i grupper, og relevante metoder og modeller. Emnet belyser også samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching.

VEIC7300 omfatter veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Innholdet er veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena. Fokus rettes også mot empowerment og myndiggjøring, og mot veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering. Det gis en introduksjon til forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid.

Learning outcomes

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til kandidatens faglig og personlig utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesning, dialog, problembasert læring osv.
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.
  • skriftlige oppgaver; logg, rapporter, refleksjonsnotater osv.
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

Kandidatene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praksis på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

Teaching and learning methods

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger er minimum 80 prosent
  • Følgende hjemmeoppgaver gitt mellom samlingene i tredje og fjerde semester
    • to gruppeoppgaver (4-8 studenter i hver gruppe) knyttet til teori og øvelser i undervisningen:

presentasjon av et case, og utforming av problemstilling for fordypningsoppgaver

  • én individuell skriftlig oppgave. Omfang: maks 1500 ord
  • fire praktiske, kreative oppgaver som gir trening for forståelse av billedterapi

Billedterapipraksis må være gjennomført og godkjent før oppmelding til eksamen i Billedterapi - del 2.

I vurderingen av arbeidskrav vektlegges studentenes evne til å beskrive, analysere, drøfte og begrunne sentrale problemstillinger innenfor billedterapi. En skriftlig eller muntlig tilbakemelding er del av vurderingen. Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet, avtaler ny vurdering med faglærer.

Assessment

  • Skriftlig fordypningsoppgave. (vektes 70 %)

Omfang: Studentene kan velge mellom å skrive individuell oppgave på 6500 ord (+/- 10 prosent), eller i gruppe på opptil 3 studenter, da skal oppgaven være på

9700 ord (+/- 10 prosent) Eksamensresultat kan påklages.

  • Individuell muntlig eksamen (vektes 30 %)

Problematisering, drøfting og vurdering av billedterapeutiske spørsmål som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og med tilleggsspørsmål fra hele pensum Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge deler av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til ny fordypningsoppgave kan man levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.

Ved fremstilling til utsatt/ny muntlig problematisering, drøfting og vurdering som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven og tilleggsspørsmål fra hele pensum avlegges slik eksamen som til ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Skriftlig fordypningsoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor

Course contact person

Astri Ziesler