EPN-V2

BIOB1210 Anatomy and Physiology Course description

Course name in Norwegian
Anatomi og fysiologi
Study programme
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide en kort prosjektskisse for et utviklingsprosjekt som skal planlegges, gjennomføres og drøftes. Prosjektet bør være forankret på organisasjonsnivå. Skriftlig gruppeoppgave, eventuelt individuelt hvis eksamen skal leveres individuelt. Omfang: 300-600 ord.
  2. Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver på valgt arena og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord per logg.
  3. Muntlig presentasjon av utviklingsprosjektet for medstudenter og evt. innbudte gjester. Presentasjonen gjennomføres gruppevis, evt. individuelt, der alle deltar i presentasjon. Omfang: 20-40 minutter.

Arbeidskrav 1 og 2 danner grunnlag for eksamen.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Required preliminary courses

I eksamensbesvarelsen skal studentene, i grupper* på 2-4 studenter, analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 6000 til 8000 ord.

*Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuelt ny karakter gjelder for den studenten / de studenter som har klaget.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt.

Content

The course consists of the following subject areas, specified below as the number of credits:

  • Anatomy and physiology 8.5 credits
  • Normal histology 0.5 credits
  • Immunology 1 credit

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, seminars, assignments and laboratory work. Students take two days’ practical training at an outpatient clinic, including blood sample collection from patients.;After practical training at the clinic, the students will present posters in groups. The posters are used for presenting relevant topics from practical training, such as the meeting with patients and preanalytical conditions.

Parts of the teaching used is the ‘flipped classroom’, where digital learning resources will be made available to students in advance. Digital learning resources include video lectures, digital tests and practical exercises.;

Course requirements

Vurderingsuttrykk: A-F. Alle studenter i gruppen fåt samme karakter

Assessment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Permitted exam materials and equipment

  • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
  • myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
  • den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
  • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
  • makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • forankrings- og nettverksarbeid
  • vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Dette emnet bygger på sentrale temaer fra SOS1110 Introduksjon til sosialt arbeid. Det gir innsikt i sosialt arbeids kjerneområder med fokus på interaksjoner mellom mennesker og deres omgivelser. Studentene får bred kunnskap om sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, om sosialt arbeids teorier og sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver. Det legges vekt på forskningsbasert undervisning og kunnskap både på individ, gruppe og samfunnsnivå, men med hovedfokus på gruppearbeid som metode i sosialt arbeid. Emnet gir videre kunnskap om perspektiver på sosiale problemer, og hvordan sosiale problemer i samspill virker inn på menneskers livssituasjon.

Overlapping courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid på individ- og gruppenivå.
  • har bred kunnskap om sosialt arbeid med barn, familier og grupper.
  • har kunnskap om samiske barns rett som urfolk til å vokse opp med samisk språk og kultur.
  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner og ulike kunnskapssyn i sosialt arbeid.
  • har kunnskap om etiske dilemmaer knyttet til arbeid med barn og familier.
  • har kjennskap til lokalsamfunnsarbeid og politisk påvirkningsarbeid.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan anvende kunnskap og formidle sosialt arbeids samfunnsmandat skriftlig og muntlig.
  • kan anvende teori i analyse av sosiale problemer med barn og familier på ulike nivåer.
  • kan anvende kunnskap i planlegging av tiltak for å forebygge og håndtere sosiale problemer med fokus på barn og familier i vanskelige livssituasjoner.

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan reflektere kritisk over sosialfaglig kunnskap, verdier, holdninger og maktperspektiver i yrkesutøvelsen.
  • kan planlegge varierte arbeidsoppgaver basert på brukermedvirkning.
  • kan utforme et akademiske arbeid og presentere fagkunnskap både muntlig og skriftlig.
  • har innsikt i sosiokulturelle og strukturelle forhold som påvirker familieliv.