Programplaner og emneplaner - Student
BIOB1050 Public Health and Health Management Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse og helseforvaltning
- Study programme
-
Biomedical Laboratory Sciences Programme
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det gis én gradert karakter (A-F) som fastsettes etter den muntlige eksamen.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden).
Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
Lise Hannevig
Teaching and learning methods
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Course requirements
Learning Environment and Pedagogical Leadership in Early Childhood Education
Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage
30 studiepoeng
Studieprogramkode LPLBO
Undervisningsspråk: Norsk
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonelle endringer 07.12.2016
Gjeldende fra høstsemesteret 2018
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Assessment
Studiet består av følgende hovedtemaer:
- Pedagogisk ledelse, teamarbeid og prosessledelse
- Organisasjonsforståelse og barnehagen som lærende organisasjon
- Barnehagens leke- og læringsmiljø
- Møtekultur og møtestrukturer
- Veiledning
- Planlegging, analyse og gjennomføring av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- Profesjonsetikk og pedagogisk dokumentasjon
- Digitale verktøy i pedagogisk arbeid med læringsmiljø og ledelse
- Kritisk refleksjon og danningsprosesser i barnehagen
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted.;;
Grading scale
Pass/fail;;
Examiners
One external and one internal examiner control the set of questions, the internal examiner checks the answers.
Overlapping courses
BIOB1050, ERGOB1050, FARB1050, FYB1050, RAB1050, ORI1050, PMED1050, SYKK1050, SYKP1050, TAB1050 overlap 100 %.